10x marketingtrends voor 2021

18 december 2020

Het jaar is bijna aan zijn einde, en wat een jaar was dit. Maar na regen komt zonneschijn! Er staat een jaar vol nieuwe kansen en mogelijkheden op de planning. Dit geldt natuurlijk ook voor de wereld van (content)marketing. Benieuwd welke marketingtrends je in de gaten moet houden voor komend jaar? Lees dan zeker even mee.

1. Van offline naar online naar hybride

Deze trend is niet geheel verrassend, maar vindt zijn oorsprong zeker in dit turbulente jaar. 2020 heeft van iedere marketingafdeling veel flexibiliteit gevergd, maar heeft ook voor veel creativiteit gezorgd. Dit jaar is het grotendeels een vereiste geweest om thuis te werken. Hierdoor werden meetings, vrijmibo’s en andere events vanuit huis uitgevoerd. Voor het komende jaar is de voorspelling dat hier een combinatie in gevonden gaat worden. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze of je het event live of online volgt. Dit zorgt voor veel mogelijkheden voor mensen die eventueel niet aanwezig kunnen zijn vanwege gezondheidsklachten.

2. Maak laagdrempelige video’s

Met dagelijkse meetings via Zoom, Google Meet, Skype of iedere andere mogelijkheid is de drempel tot het maken van videoberichten ook lager geworden. Waar moet je dan precies aan denken? Maak bijvoorbeeld een productdemo gemakkelijk online! In plaats van een stuk tekst of een call-to-action neem je een video op waar je het product in laat zien. Ideaal om duidelijk de boodschap over te brengen, zowel voor de klant als voor jezelf.

3. Personaliseren, personaliseren en nog eens personaliseren

Zowel in de B2B-wereld als in de wereld van de B2C is personalisatie steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat e-mail nog steeds ontzettend goed scoort als het gaat om conversie. Geen wonder dat bedrijven hierop inspelen door deze mails te personaliseren. Neem nu een bedrijf als bol.com. In deze mails word je met je voornaam aangesproken. Voel je je nu meer of minder aangesproken dan wanneer dit is met heer/mevrouw? Een ander voorbeeld is de opkomst van de chatbot. Deze ondersteunt de persoonlijke ervaring die men steeds belangrijker vindt bij het doen van een aankoop. Dit is dan ook de reden dat het steeds meer om personalisatie gaat draaien het komende jaar.

4. Authenticiteit is key

Door de eindeloze informatiestromen op sociale media, internet en andere mediaplatformen zien we af en toe door de bomen het bos niet meer. 2021 wordt dan ook het jaar van de authenticiteit. Wat wil je uitstralen als bedrijf? En hoe wordt jouw content echt origineel? Mensen worden steeds kieskeuriger als het gaat om welke informatie zij willen zien en wat niet. Wanneer je jouw content om jouw marketingaanpak laat draaien bereik je geïnteresseerden en prospects, om op deze manier conversie te genereren.

5. Trommel influencers op

Deze trend is niet geheel nieuw, maar zal zeker in 2021 erg belangrijk worden. In de markt van de B2C kennen we deze allemaal al wel, maar in de B2B-wereld maken influencers nu ook hun opmars. Denk hierbij aan specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van (content)marketing. Samenwerkingen met deze experts zorgen voor een bepaalde geloofwaardige uitstraling. Zo worden er steeds meer webinars of online masterclasses aangeboden. Op deze manier bereik je meer mensen en deze trend is daarom erg populair bij B2B marketingbedrijven.

6. Hello LinkedIn en Instagram

Hoewel deze kanalen natuurlijk al veel in gebruik zijn, gaan ze een steeds belangrijkere rol innemen in het marketinglandschap. Facebook blijft hierin steeds verder achterwege. Deze platformen zijn gemakkelijk in gebruik en breiden steeds verder uit in de mogelijkheden. Dit zorgt voor een blijvend groeiende interesse in de doelgroep. Deze platformen gaan dus een steeds belangrijkere rol spelen in het behalen van conversie.

7. Transparantie

Als er iets uit 2020 is gebleken dat transparant zijn als bedrijf belangrijk is. Met al het nepnieuws aan het begin van dit jaar voert betrouwbaarheid en vertrouwen steeds meer de boventoon. Is het een betrouwbare bron die je gebruikt of hoor je het via via? Mensen hebben behoefte aan heldere, betrouwbare en solide informatie. Hierdoor schep je vertrouwen bij de klant en versterk je de relatie.

8. De magie van livestreams

Een belangrijke trend: ga livestreams maken! Denk hierbij niet alleen aan de puur zakelijke webinars maar ook aan inhoudelijke content die jouw doelgroep graag wil zien. Op deze manier creëer je een interactieve manier van communiceren. Hiermee schep je een persoonlijke band met de klant wat zorgt voor een sterkere klantenbinding.

9. Creëer podcasts

Ze zijn steeds meer in opkomst. ’s Morgens even tijdens de wandeling of ’s avonds om even te ontspannen. Je luistert ze gemakkelijk en over het onderwerp waarin jij geïnteresseerd bent. Dit biedt ook kansen voor jouw bedrijf. Met een podcast kun je jouw expertise overbrengen naar de vele luisteraars uit jouw doelgroep.

10. Blijf consistent

De opgenoemde trends zijn er natuurlijk ontzettend veel. Nu denk je aan het begin misschien; ik wil ze allemaal doen! Hoewel dit erg leuk klinkt moet je wel realistisch blijven. Want één podcast maken zorgt niet gelijk voor een grote groep aanhangers net zoals het maken van één livestream of één post op Instagram dit niet doet. Daarom is consistentie erg belangrijk op marketinggebied. Post je bijvoorbeeld drie dagen van de week iets op social media? Blijf dit dan aanhouden zodat de betrokkenheid aanwezig blijft en zelfs kan groeien.

Welke trends neem jij mee naar 2021?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!