5 handige tips voor het gebruik van Google Analytics

1 mei 2020

5 handige tips voor het gebruik van Google Analytics
Foto van Tumisu via Pixabay

Als je een website onderhoudt ben je vast ook nieuwsgierig hoe deze presteert. Zo wil je graag weten hoe vaak en door wie je site wordt bezocht en waar de bezoekers vandaan komen. Hiervoor wordt veelal Google Analytics ingezet. Een handige tool die informatie biedt over (de bezoekers van) jouw website. Hoewel je als ondernemer of websitebeheerder vast op de hoogte bent van deze tool, zijn er wellicht nog een aantal dingen die jij niet weet van dit programma. Benieuwd geworden? Lees dan verder, want in dit artikel geef ik 5 handige tips voor het gebruik van Google Analytics.

1. Stel een filter in

We beginnen gelijk met een van de allerbelangrijkste tips. Indien je wilt dat je websiteresultaten ook de daadwerkelijke situatie laten zien, is het verstandig om een filter in te stellen. Een filter -zoals de naam al zegt- zorgt er namelijk voor dat je alleen relevante resultaten te zien krijgt.

Het is namelijk logisch dat jij of andere werknemers de website regelmatig bezoeken. Deze gegevens worden ook meegenomen door Google Analytics. Hierdoor krijg je een vertekend beeld van het aantal unieke bezoekers en de tijd die bezoekers op de site doorbrengen. Het is daarom aan te raden om dit uit te schakelen. Hoe je dit doet? Ga naar de beheerderspagina in Google Analytics en klik op alle filters. Hier kun je de IP-adressen invoeren die je wilt uitsluiten. Zeker nu we allemaal thuis aan het werk zijn, kan het handig zijn dit te updaten.

Foto van Blogs4Travel

2. Stel doelen in

Ten tweede is het handig om doelen in te stellen. Dit geeft weer wat je met je website wilt bereiken. Aangezien dit voor ieder bedrijf verschillend is, is dit zeker van toegevoegde waarde om in te voeren. Zo kan voor website A het belangrijkste doel zijn om de bezoekers een aankoop te laten doen, terwijl dit voor bedrijf B het invullen van een intake formulier is. Wil je dit ook instellen? Ga via de beheerdersconsole naar doelen en voeg een nieuw doel toe.

Foto van Blogs4Travel

3. Maak een relevant dashboard

Wij weten dat Google Analytics best een beetje overweldigend kan zijn als je het nog niet zo lang gebruikt. Er is veel informatie te vinden en de kans dat je verdwaald raakt in de vele gegevens is aanwezig. Daarom kan het opstellen van een dashboard relevant zijn. Op deze manier heb je in een oogopslag helder wat voor jou de belangrijkste informatie is. Ga in het linkermenu naar aanpassing en klik op dashboards. Hier kun je een nieuw dashboard toevoegen.

Foto van Webaroo via Unsplash

4. Waar komen je bezoekers vandaan?

Het is van belang om je doelgroep goed in kaart te hebben. Op deze manier weet je precies hoe je op hen in kunt spelen. Dit is ook eenvoudig te bekijken via Google Analytics. Zo kun je via het tabblad Doelgroep -> Geo -> Locatie in een oogopslag zien waar de websitebezoekers zich bevinden. Ook kan het zijn dat je bezoekers uit het buitenland komen. In dat geval kun je overwegen om je website te laten vertalen. Onder het kopje Acquisitie kun je zien hoe je bezoekers zijn binnengekomen. Op deze manier kun je besluiten waar je campagnes wilt gaan inzetten. Heb je bijvoorbeeld veel websitebezoek via social media? Dan kan het zinvol zijn een betaalde campagne aan te zetten via Facebook of Instagram om hier nog meer uit te halen.

5. Devices

Naast dat het handig is om te weten waar je bezoekers vandaan komen, is het ook slim om uit te zoeken via welk apparaat ze de website opkomen. Als je site voornamelijk bezocht wordt via mobiele telefoons maar je het nog niet voor dat device hebt geoptimaliseerd, laat je kansen liggen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de website niet mobielvriendelijk is, waardoor mobiele bezoekers direct de site weer verlaten.

Foto van Edho Pratama via Unsplash

Dit waren mijn 5 handige tips voor het gebruik van Google Analytics. Welke tip(s) wist jij nog niet?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!