"SCRUM your way into succes"

Waar moet je rekening mee houden bij het maken van content? Daar geef ik je in dit blog een aantal tips voor!

6 lessen voor content

3 april 2017

Sinds een aantal jaar is het aantal blogs ontzettend hard gegroeid. In veel branches hebben bloggers een belangrijke positie in weten te nemen. Het is immers een makkelijke manier om snel accurate informatie te winnen over bijvoorbeeld een vakantiebestemming of een bepaald product. Afgelopen week heb ik zelf al meerdere blogs nagelopen voor het bepalen van mijn route door Schotland over een paar weken. Je leest geen verkooppraatje, maar een beleving van een persoon die, in mijn geval, in Schotland is geweest.

1. Verwacht niet dat je gelijk bovenaan staat

Een blog beginnen en content schrijven heeft tijd nodig en je hebt motivatie en passie nodig om het vol te houden. In het begin zul je merken dat je niet in één keer je gehoopte resultaten zult behalen. Want dat is ook niet realistisch, je zult immers niet met je eerst blogpost een homerun halen. Discipline en doorzetten zijn key bij het starten van een blog!

2. Experimenteer met titels

Titels en afbeeldingen zijn het meest belangrijk van een blog, dit zijn namelijk de eerste dingen van je blog die lezers zien. En bij heel veel, ook de laatste. Als de titel niet aantrekkelijk is of de afbeelding saai is, dan klikt er niemand door.

Wat altijd werkt voor titels? Listicles, zoals Buzzfeed ze noemt. De populaire lijstjes:

Want zeg nou zelf, als je een tripje plant naar Rome en je ziet een blog met de titel ‘De 8 bezienswaardigheden in Rome’, dan klik je daar toch snel op? Het is aantrekkelijk en het laat direct zien dat je als lezer makkelijk door de content kunt komen.

3. Afbeeldingen doen het nog steeds

Afbeeldingen zijn één van de belangrijkste ‘tools’ voor content. Zo nu en dan een fotocollage of een fotoverhaal zorgt voor meer klikt. Snel door de content kijken en daarmee een indruk opdoen van het verhaal is aantrekkelijk. Het is immers snelle en makkelijke content voor de bezoeker!

Bekijk bijvoorbeeld dit fotoverhaal over Venetië!

Fotoverhaal Venetië

4. Recycle of verpak je content anders

Als je veel tijd in het schrijven van content stopt, dan is het zonde om na één keer publiceren je content te laten zitten. Ga in plaats daarvan aan de gang met nieuwe ideeën om je content weer hip en relevant online te zetten.

Als ik één van de drie voorbeelden van hierboven pak, is het hartstikke leuk om de 5 redenen waarom luxe kamperen zo leuk is, visueel weer te geven. Op deze manier trek je ook weer andere doelgroepen aan!

5. Social sharing

Zorg dat je artikelen makkelijk deelbaar zijn voor je lezers. Op meerdere plekken bij je blog is het belangrijk om de deelbuttons in zicht te hebben! Maak het toegankelijk om je blogs te delen, maar ook om je social media kanalen te liken.

Om je op weg te helpen… Plaats een pop-up in je website op het moment dat een lezer naar beneden scrolt!

6. Don’t forget the e-mail

Ook al hebben social media kanalen de laatste jaren de focus ingenomen bij content creators, moet je ook zeker niet het belang van e-mail vergeten. Deze tool is één van best werkende en meest relevante! Spendeer dus niet al je tijd met het schrijven van leuke posts op social.

“SCRUM your way into succes”

Zoals punt 1. al aangaf, verwacht niet dat je gelijk bovenaan staat. Maar waarschijnlijk nog belangrijker: leer van vallen en opstaan, aanpassen en doorgaan. Een totaal andere manier van je eigen bedrijfje of blog beginnen dan je het op school leert. Niet eerst een half jaar uit plannen om een plan te schrijven. Tegen de tijd dat je dat af hebt is je al iemand anders voor geweest en staat het al online.

Gewoon beginnen, je plan gaandeweg ontwerpen en zien waar je uitkomt. Er zijn genoeg online en offline hulpbronnen die je een steuntje in de rug geven! Dat heb ik de afgelopen periode ook gemerkt met ons team bij het opzetten van Blogs4Travel.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!