Beeld: hoe kun jij je visuele communicatie optimaliseren?

15 februari 2019

Waar vroeger vooral teksten werden gebruikt, wordt nu steeds meer visuele communicatie gebruikt. Door de komst van social media wordt beeld steeds belangrijker. Veel bedrijven gebruiken platformen zoals Instagram en Facebook om beelden te plaatsen en hun doelgroep te bereiken. Dit is erg effectief, omdat steeds meer mensen op social media zitten. Vandaag gaan we dieper in op hoe jij visuele communicatie kunt optimaliseren met verschillende beeldelementen.

Van tekst naar beeld

Beeld kan vaak beter emoties en verhalen overbrengen dan een tekst kan. Wanneer iemand door zijn Instagram of Facebook scrolt, valt een foto meer op dan een lange tekst. Om ervoor te zorgen dat jouw boodschap bij de doelgroep terecht komt en dat zij dit daadwerkelijk bekijken, is het slim om jouw tekst te vertalen naar beeld.

Wat zijn de verschillende beeldelementen?

Een beeld bestaat uit verschillende elementen, vier van deze elementen zijn: kleur, framing, inspiratie en goed gevoel. Kleur kan veel doen voor jouw visuele communicatie, als de kleur van je foto opvallend is, dan onderscheidt het zich van de andere beelden op je feed. De kleur van je beeld kan ook zorgen dat het de interesse wekt van de ontvanger. Zwart-wit foto’s kunnen heel anders overkomen dan foto’s met felle kleuren of juist hele zachte kleuren. Het verschil hiertussen kan een heel ander gevoel overbrengen.

Bij visuele communicatie is framing ook erg belangrijk. Het kader van een foto kan erg veel doen, door bepaalde beeldelementen weg te laten, kan de boodschap heel anders zijn. Door de foto een bepaalde compositie te geven kan dit erg onderscheidend zijn van de rest. Daarnaast kan de presentatie ook erg interessant zijn, de manier hoe jij het beeld neerzet kan de ontvanger triggeren.

Is jouw beeld inspirerend? Dat is iets wat jij je altijd moet afvragen als je iets wilt plaatsen. Saaie foto’s kunnen juist averechts werken, de doelgroep scrolt eroverheen en je boodschap is totaal niet overgekomen. Zorg daarom dat je altijd een opvallend beeld hebt dat iets motiverends overbrengt.

Uiteindelijk is het ook erg belangrijk dat de foto een goed gevoel geeft. In de reiswereld wil je bijvoorbeeld met beeld een bepaalde plaats of accommodatie laten zien. Dan moet je je afvragen wat je hiermee wil overbrengen. Het beeld moet origineel zijn en iets herkenbaars hebben voor de doelgroep. Is het een warm land waar gasten lekker kunnen ontspannen? Probeer dit gevoel dan over te brengen door middel van mooie zonnige beelden van een prachtig plekje bij het strand of bij het zwembad: rust, stilte en een lekker drankje erbij. Als je er goed over na denkt waar de ontvanger naar op zoek is, dan kun jij dit goede gevoel vertalen in een beeld. Dit kan heel belangrijk zijn om aan te sporen tot actie.

Beelden plaatsen op social media

Als jij alle beeldelementen hebt toegepast op jouw foto’s en je hebt het juiste plaatje gekozen om jouw verhaal over te brengen op de doelgroep, dan kun je dit plaatsen op social media. Je kunt jouw foto’s ondersteunen door een korte tekst erbij te plaatsen. Op die manier kun je ervoor zorgen dat de boodschap volledig overkomt en de ontvanger doorklikt naar jouw website.

Benieuwd hoe jij een succesvol social mediakanaal opstart? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@blogs4travel.nl.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!