Contentmarketing trends binnen de reiswereld voor 2019

9 november 2018

Het einde van het jaar nadert en dit zorgt ervoor dat de eerste jaarverslagen, lijstjes en trends voor 2019 alweer verschijnen. In het contentmarketingtrendrapport zetten 10 experts bijvoorbeeld de contentmarketing trends voor 2019 op een rij. Welke trends wij hieruit meenemen voor de reisbranche en wat we hiervan kunnen leren voor 2019? Dat lees je in dit blog.

1. Content promoten via influencers

In 2018 zagen we al dat steeds meer merken geïnteresseerd waren in een samenwerking met influencers en dat de samenwerkingen voor onze bloggers steeds verder uitbreidden. Dit mede omdat in de reiswereld beleving centraal staat. Kijk maar naar een platform als Zoover waar menig vakantieganger zijn of haar ervaringen deelt. Wie kijkt er niet even voor hij/zij een vakantie boekt op dit platform? Je wilt toch weten waar je aan toe bent voor vertrek.

Ook influencers spelen hierbij een grote rol. Zij kunnen op verschillende manieren bijdragen aan jouw marketingstrategie. Via influencers kun je bijvoorbeeld je bereik vergroten, geloofwaardigheid opbouwen of de conversie een boost geven. Welke influencer geschikt is voor een samenwerking en op welke manier influencers voor jou kunnen werken lees je hier.

2. Breng creatie en strategie dichter bij elkaar

In 2018 zien we dat veel reisbedrijven wel bezig zijn met hun contentstrategie, maar dat de uitvoering soms nog wat te wensen over laat. En met een goede strategie alleen ga je het niet redden. De uitvoering is minstens zo belangrijk. Voor 2019 is het dus zaak om contentcreatie en strategie dichter bij elkaar te brengen. Laat je medewerkers die content creëren meedenken over de strategie en de werkbaarheid hiervan en stuur deze zo nodig bij. Zo zul je zien dat je tot krachtigere content komt met meer resultaat.

3. Een hechte community opbouwen

Op social media zagen we in 2018 al de trend om je publiek mee te nemen in je verhaal. Alleen zo creëer je namelijk nog een band met je publiek en kom je nog bovenaan in de tijdlijn op Facebook. Maar ook voor het boeken van een vakantie wordt de mens steeds belangrijker. We hadden het eerder al over de recensies op Zoover als vertrouwensbron, maar ook websites als Booking.com maken veelvuldig gebruik van de mens als overtuigend middel. Denk maar eens aan berichten als ‘Er kijken op dit moment nog 5 anderen naar deze vakantiebestemming’. Dit laat blijken dat meer mensen geïnteresseerd zijn in de vakantiebestemming. Hierdoor ben je eerder geneigd de vakantiebestemming te boeken. Je zult zien dat een trouwe community met merkambassadeurs je merk sterker zal maken en de conversie zal laten toenemen.

Maar ook met het consistent plaatsen van waardevolle content hou je je community levend. Het regelmatig posten van een blog, het delen van trends en ontwikkelingen en het op de hoogte houden van je doelgroep van de nieuwste aanwinsten, zal helpen je bezoekers vast te houden en terug te laten keren.

4. Slim gebruik maken van curiosity gaps

De mens is van nature nieuwsgierig en leergierig. Dus hoe interessanter het onderwerp van je contentartikel, hoe eerder men geneigd zal zijn het te lezen. Kom erachter waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is en maak vervolgens slim gebruik van curiosity gaps: een gap tussen wat iemand wil weten en wat iemand al weet. Zo hou je de aandacht van de lezer langer vast. Je kunt zulke curiosity gaps bijvoorbeeld ook creëren door verschillende lagen in de website in te bouwen, waardoor de bezoeker steeds nieuwsgierig blijft om door te klikken.

5. Afscheid nemen van clickbait en snackable content

Hoe goed het ook lijkt om mensen met bepaalde clickbait artikelen naar je website te lokken, ze zullen hier echt niet lang blijven hangen. De mens zal steeds meer op zoek gaan naar de toegevoegde waarde van een artikel en waardevolle informatie. Met clickbait artikelen komt de bezoeker vaak teleurgesteld uit, omdat er weinig nieuwe informatie in staat. De bezoeker zal dus na het lezen van dit artikel je website direct weer verlaten en je soms zelfs als minder betrouwbare bron gaan zien. Beter kun je je publiek als kennisbron gebruiken en hen mee laten discussiëren over relevante onderwerpen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de voorbereidingen van een rondreis of tips voor een vakantie met baby’s. Reken maar dat hier mensen verstand van hebben en over mee willen praten.

Benieuwd welke contentmarketingtrends van toepassing zijn op jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@blogs4travel.nl.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!