Contentvormen: welke manier van presentatie past het beste bij je doel?

30 november 2018

Eerder schreven we al over de verschillende contenttypen waarbinnen je afhankelijk van je communicatiedoelstelling een keuze kunt maken tussen informatieve, instructieve en inspirerende content. Vandaag gaan we het hebben over de presentatie van je content. Dat dit op vele manieren kan moge duidelijk zijn, maar het kan nog wel eens lastig zijn te bepalen welke manier geschikt is voor jouw doelstelling. In dit blog zetten wij de verschillende contentvormen voor je op een rij en kijken we welke vorm het beste past bij welke doelstelling.

Basiscontentvormen

Je content kun je presenteren met behulp van tekst, foto of video. Dit zijn dan ook meteen de basiscontentvormen die we onderscheiden. Uiteraard zijn er binnen deze drie basisvormen ook combinaties mogelijk afhankelijk van je doelstelling. Denk bijvoorbeeld aan een blog waar tekst en foto’s in gecombineerd worden of een video die ondersteunt bij een nieuwsbericht. In de basis is videocontent dynamischer dan een tekst of foto, waardoor er meer zintuigen geprikkeld worden en het vaak ook aantrekkelijker is om naar te kijken. Video speelt daarmee ook meer in op emotie, waar tekst weer eerder als geloofwaardig wordt beschouwd.

Maar welke contentvorm gebruik ik wanneer?

Om hier meer uitleg over te geven is het slim om eerst nog wat dieper in de verschillende soorten content te duiken. Binnen de marketing wordt hiervoor ook wel het 3H-model gebruikt. Een piramide met daarin Hero, Hub en Help content.

Hero content

Hero content is bedoeld om in korte tijd veel aandacht te genereren voor een bepaald merk of onderwerp. Het uiteindelijke doel van deze content is een groot bereik creëren. Hiervoor moet de content aantrekkelijk zijn, zodat deze door veel mensen gedeeld wordt. Een voorbeeld hiervan zijn de video’s die je voorbij ziet komen op onze social mediakanalen. Het delen van onderstaande video van UNILAD op ons domein Kids-Campings creëerde afgelopen maandag bijvoorbeeld een heel groot bereik. Het familiegevoel en de kerstsfeer worden volop duidelijk in dit filmpje en veel mensen kijken alweer uit naar de feestdagen.

Winterwonderland voor het hele gezin in Lapland😯😍

Geplaatst door Kids-Campings op Maandag 26 november 2018

Wil je dat meer mensen enthousiast worden over je product of merk? En meer naamsbekendheid genereren? Dan is Hero content geschikt.

Hub content

Met hub content laat je je bezoekers vaker in contact komen met je merk of product. Zo blijf je hun aandacht en interesse voor je product of merk vasthouden. Denk bijvoorbeeld aan de maandelijkse nieuwsbrief die je eruit stuurt naar geïnteresseerden. Maar ook aan een vlogserie op een Youtubekanaal, zoals de kantoorvlogserie van Team4Animation.

Wil je dat jouw bezoekers, klanten of medewerkers trouwe volgers blijven van jouw merk of product? Dan is hub content geschikt.

Help content

Help content is de meest voorkomende vorm van content en geeft meer informatie over je product of merk. Een voorbeeld hiervan is de product specification pagina die je op onze domeinen terugziet bij een vakantiebestemming. De bezoeker typt bijvoorbeeld een specifieke zoekopdracht in de zoekmachine en hoopt bij de juiste informatie terecht te komen. Geef jij die? Dan is de kans groot dat de bezoeker het bijbehorende product ook via jouw website aanschaft.

Product Specification Page

Wil je dat bezoekers jouw website weten te vinden en met specifieke vragen bij jouw website uitkomen? Dan is help content een geschikte vorm. Vooral op online gebied vormt help content een goede basis van je contentmarketingstrategie. Je kunt hier eigenlijk niet zonder. Zorg dus ook dat deze vorm van content in ieder geval is terug te vinden over jouw product of merk.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou om je contentmarketing in te richten? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@blogs4travel.nl

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!