Creatief schrijven voor je doelgroep: 10 tips!

12 juni 2020

Afgelopen dinsdag gaf Renske een webinar over creatief schrijven voor het web. In dit blog vind je de praktische tips nog eens terug, zodat je ze direct naast je eigen webteksten kunt houden.

1. Ga op zoek naar USP’s en gebruik die

Of je nu een blog gaat schrijven of een bestemming wilt promoten op je website, het is altijd aan te raden om op zoek te gaan naar de unique selling points van jouw bestemming, regio of thema. Op Glamping.nl zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat bij alle bestemmingen in ons zoek en boek overzicht direct te zien is wat de USP’s zijn, zodat je meteen kunt zien of dit een bestemming is waar je naar op zoek bent.

Screenshot van Glamping.nl

2. Schrijf de tekst zo dicht mogelijk bij de klant

Zelf spreken wij daarom op onze domeinen de bezoeker aan met ‘je’ en hanteren wij een actieve schrijfstijl. Je wilt te allen tijde voorkomen dat er afstand gecreëerd wordt met de bezoeker. Zeker op social media is het aan te raden om ‘je’ te gebruiken om het community gevoel te versterken.

3. Maak een aantrekkelijke titel en opening, zodat de lezer door wil lezen

Dit kan bijvoorbeeld door een cliché te gebruiken of een vraag te stellen aan de bezoeker. Ook kun je een leuke anekdote vertellen of een actualiteit aanhalen om je bericht krachtiger te maken. Door de bezoeker direct aan te spreken in de introductie zorg je ervoor dat hij / zij aangespoord wordt om verder te lezen en dat is natuurlijk uiteindelijk je doel.

4. Vermijd lijdende vormen

Actieve taal maakt een tekst prettiger leesbaar dan passief taalgebruik. Ook zorgt een actieve schrijfstijl ervoor dat de bezoeker meer meegenomen wordt in het verhaal. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen: “Er worden leuke activiteiten georganiseerd in het dorp” en “Het dorp organiseert vanavond een muziekfestival”.

5. Geen er is / er zijn

Heel leuk dat er op jouw bestemming een waterpark is, maar zo’n waterpark vind je op veel andere grote campings in Zuid-Frankrijk ook. Focus daarom liever op wat je precies kunt doen in het waterpark en waarom het leuk is voor gezinnen om dit waterpark te bezoeken. Hoe meer details je geeft over je bestemming, hoe beter je bezoekers een indruk krijgen van de bestemming.

6. Gebruik geen lange zinnen

Korte zinnen bevorderen de leesbaarheid van je tekst. Bovendien scannen zoekmachines je tekst ook op moeilijkheidsgraad. Teksten die makkelijker te lezen zijn, krijgen een hogere kwaliteitsscore dan teksten die moeilijk leesbaar zijn. Zet dus wat vaker een punt.

7. Gebruik niet al te veel bijvoeglijk naamwoorden, omschrijf liever

Vaak lees ik in blogartikelen zinnen als: “In het fantastische restaurant zijn de pizza’s erg lekker”. Maar wat zegt deze zin nu eigenlijk? Elk restaurant vindt zichzelf immers fantastisch en promoot dat de pizza’s daar lekker zijn. Je tekst wordt veel krachtiger als je met bewijsvoering komt waarom jouw restaurant leuk is om te bezoeken en waarom de pizza’s daar lekker zijn. Bovenstaande zin kun je dan bijvoorbeeld aanpassen naar: “Het restaurant is elke avond afgeladen en de pizzabakker draait overuren”.

8. Gebruik kwinkslagen om land/regio/thema beter te karakteriseren

Wil je uitlichten wat je op jouw camping of vakantiepark kunt doen? Gebruik dan een kwinkslag om in een zin samen te vatten waarom bezoekers voor jouw camping of vakantiepark moeten kiezen. Een voorbeeld: “Roetsj van de glijbaan, doe mee met aquarobics, maak een bommetje in het meer en dans op een campinghit”. 

9. Schrijf zintuiglijk

Wat ruik, proef, voel, zie, hoor je als je rondloopt op jouw bestemming? Zintuiglijk schrijven voegt extra beleving toe aan je verhaal. Kijk maar eens in de gemiddelde roman. Daar wordt wel eens een hele pagina gewijd aan de omgeving waarin de hoofdpersoon zich bevindt. En dat is precies om jou mee te nemen in het verhaal en te zorgen dat je jezelf op die locatie ziet staan en je ermee kunt identificeren.

10. Wissel spreek- en schrijftaal af

Alleen schrijftaal maakt een tekst saai om te lezen. Zorg er daarom voor dat je hier en daar wat spreektaal toevoegt bijvoorbeeld door de lezer direct aan te spreken of een quote te gebruiken van een bezoeker van jouw bestemming.

Dit waren mijn tips voor creatief schrijven. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om je tekst aantrekkelijker te maken. Als je benieuwd bent hoe je je eigen teksten kunt verbeteren, kun je ons altijd even een berichtje sturen. We helpen je graag verder!



Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!