De juiste hashtags vinden bij jouw Instagram post? Dit is ons stappenplan!

22 maart 2019

Meer volgers krijgen op Instagram? Dat willen we natuurlijk allemaal. Instagram is nu eenmaal een belangrijk sociaal medium. Het Nationaal Social Media Onderzoek stelde vast dat het aantal Instagram gebruikers in 2018 fors groeide, ruim 2,1 miljoen Nederlanders maakt zelfs dagelijks gebruik van dit platform. Je doelgroep bereiken via Instagram is daarmee een uitdaging die ieder bedrijf aan zou moeten gaan. Het gebruik maken van de juiste hashtags speelt hierin een belangrijke rol. De juiste hashtags vinden bij jouw Instagram post? Wij delen ons stappenplan!

Groeien op Instagram - juiste hashtags vinden

Zoek uit welke hashtags je standaard kunt gebruiken

Je hebt altijd een bepaalde specialisatie. Dit zorgt ervoor dat er hashtags zijn die je standaard kunt gebruiken, ongeacht wat je gaat posten. Op het Instagram kanaal van Glamping.nl kunnen wij bijvoorbeeld altijd de hashtags #glamping en #luxekamperen gebruiken. Dat is nu eenmaal hetgeen waar Glamping.nl zich op richt. Deze twee voorbeelden zijn natuurlijk erg standaard, er zijn hashtags die minder voor de hand liggend zijn, maar die je wel standaard kunt gebruiken. Je standaard hashtags bepalen is een kwestie van uitproberen en uitzoeken. Je komt er na een aantal posts al snel achter wat er werkt en wat niet. Neem vooral ook een kijkje bij de concurrent. Welke hashtags gebruiken zij bij elke post? Schrijf het op en probeer het uit! Ben je er uit? Plaats deze hashtags vanaf dat moment bij elke post die plaatst.

Instagram Glamping.nl - juiste hashtags vinden

De tool Hashtagify.me

Naast de standaard hashtags is het verstandig om meer hashtags te plaatsen bij een post. Maak die specifiek, want gebruikers willen nadat zij zoeken op een hashtag wel uitkomen op een post die voor hen relevant is. Alleen dan ontvang je meer likes, volgers en groeit je engagement. Voor het bepalen van aanvullende hashtags maken wij altijd gebruik van de tool hashtagify.me. Het fijne aan deze tool is dat je één hashtag invoert en er daarna getoond wordt welke hashtags er nog meer relevant zijn en een groot zoekvolume hebben. Wanneer wij op Glamping.nl een foto van een glampingaccommodatie in Frankrijk delen zal een aanvullende hashtag ten eerste #france zijn. Na het invoeren van deze hashtag in de tool zie je dat ook #europe populair is. Dit is dan een tweede aanvullende hashtag waar we gebruik van maken. Pas wel op dat je niet alle hashtags gebruikt die verschijnen, wees kritisch. Zo kan #paris populair zijn, maar wanneer je foto niet in Parijs is gemaakt, vindt de gebruiker niet waar hij of zij naar op zoek is en zal dit je ook niets opleveren.

Blik terug

Tot slot is het belangrijk om je Instagram feed zo nu en dan goed te doorlopen. Of in ieder geval je meest recente posts. Vaak zie je een groot verschil in het aantal likes. Je komt er zo achter wat jouw doelgroep graag ziet. En speel je daarop in? Dan bind je ze aan je merk. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat posts met de hashtag #france een stuk meer likes krijgen, dan is het verstandig om meer foto’s te delen die gemaakt zijn in Frankrijk. Mét de bijpassende aanvullende hashtags natuurlijk.

Kun je nog wat extra hulp gebruiken bij het beheren van jouw Instagram kanaal? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen via info@blogs4travel.nl. 

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!