De meest gebruikte social media van Nederland

9 februari 2018

Social media spelen een steeds grotere rol in het leven van alle dag. En ook in het bedrijfsleven is het haast ondenkbaar om niet online te zijn. Zelfs de bakker op de hoek heeft zijn eigen Facebook en Instagram-pagina. Bovendien heeft bijna de gehele Nederlandse bevolking van Nederland toegang tot het internet. Maar welk sociaal medium gebruiken we nou het vaakst? Waar moet je als bedrijf zijn als je succesvol je doelgroep wilt bereiken in de digitale wereld? Onderzoeksbureau Newcom deed hier nog niet zo lang geleden onderzoek naar en wij delen hieronder het overzicht.

1. Whatsapp

Volgens Newcom maakt maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruik van de communicatie applicatie Whatsapp. De app wordt zo massaal gebruikt, omdat velen het zien als een makkelijke manier om met vrienden en familie te communiceren. Van de 11,5 mensen die gebruik maken van de app zijn er 8,3 miljoen die dagelijks op deze wijze berichtjes of foto’s versturen.

2. Facebook

Totaal gebruik Social media

Ondanks schrikbarende koppen boven verschillende berichten, staat Facebook met 10,8 miljoen gebruikers nog steeds op een tweede plaats. Het onderzoek wijst echter wel uit dat het gebruik van dit sociale medium bij jongeren onder de 20 jaar aan het afnemen is. De jeugd ziet Facebook als een app voor hun ouders en diens vrienden. Bovendien zeggen zij dat er apps zijn die “handiger” of “leuker” zijn. Ondanks de afnemende populariteit, zie je in bovenstaande grafiek dat Facebook toch nog ruim boven de nummer 3, YouTube zit.

3. YouTube

Ruim 7,6 miljoen Nederlanders kijken wel eens een vlog of instuctievideo op dit platform van Google. En hoewel het hiermee op nummer 3 van meestgebruikte apps in Nederland staat, ligt het dagelijks gebruik slechts op 2,2 miljoen. Dit is slechts net iets meer dan de nummer 4 van dit lijstje: Instagram. Toch is YouTube een interessant kanaal voor bedrijven om zich te profileren. Hoe en waarom lees je terug in dit blog.

Dagelijks gebruik Social Media

4. LinkedIn

Hoewel slechts 500.000 mensen dagelijks gebruik maken van LinkedIn, zijn er in Nederland 4,4 miljoen geregistreerde gebruikers. Het platform is voor gebruikers vooral interessant om zich te profileren als professional of om te zoeken naar een leuke baan. Bovendien omschrijven gebruikers het als een middel voor bedrijven om in contact te komen met eventuele prospects.

5. Instagram

Instagram is het platform dat het snelst groeit in populariteit, zeker als het gaat om dagelijks gebruik. Waren er in 2016 nog zo’n 2,1 miljoen mensen die de app gebruikten om hun kiekjes te delen, is dit aantal nu ruim verdubbeld. 4,1 miljoen mensen gebruiken Instagram om middels foto’s en korte filmpjes op de hoogte te blijven. De app blijft zich dan ook voortdurend ontwikkelen. Zo zijn ze nu ook bezig met een publicatietool, waarmee je op den duur je berichten in kunt plannen.

Pinterest, Twitter, Snapchat, Tumblr, WeChat en Foursquare

De lijst van social media wordt volgens NewCom vervolgt door bovengenoemde social media en in die volgorde. Pinterest is een applicatie die nog steeds aan populariteit wint, terwijl de interesse in Twitter steeds verder lijkt te dalen. Bovendien zijn er in Nederland kennelijk ook nog mensen die zo nu en dan de app WeChat of Foursquare nog openklikken, hoewel de getallen die hier bij horen (voor beide 0,2 miljoen) toch behoorlijk laag liggen.

Hoe en waar moet je je profileren op Social Media

De plek waar jij je als bedrijf zult moeten profileren in het online landschap hangt sterk af van je doelstellingen en vooral ook je doelgroep. Richt je je veel op jongeren, dan zul je moeten kijken naar fora als Instagram, YouTube en Snapchat. Maar ook Facebook, WhatsApp en LinkedIn kunnen je helpen om aan je netwerk te werken. Hulp nodig? Wij van Blogs4Travel staan graag voor je klaar.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!