Facebook verandert algoritme voor bedrijfspagina’s, wat nu?

26 januari 2018

Je wilt met je bedrijfspagina opvallen op Facebook en een grote doelgroep bereiken, maar je ziet je organische bereik steeds verder teruglopen. Je vraagt je af hoe dit komt en wat je eraan kunt doen. Moet je dan perse overstappen naar betaalde advertenties op Facebook of zijn er ook andere opties om je bereik te vergroten? Je leest het in dit blog.

Veranderingen in het algoritme van Facebook

Facebook past continu zijn algoritme aan. Een algoritme bepaalt wat gebruikers te zien krijgen in hun tijdlijn. Zie je bijvoorbeeld een leuk kattenfilmpje of zie je de post van één van je goede vrienden? Dat is allemaal niet toevallig. Facebook bekijkt nauwkeurig welke post jij waarschijnlijk leuk vindt om te zien en welke minder. Zo bepaald Facebook continu wat jij te zien krijgt in je tijdlijn. Voor bedrijven is het belangrijk inzicht te krijgen in het algoritme, maar dat is nog niet zo makkelijk. Het algoritme van Facebook wordt continu aangepast en de laatst bekende updates zorgen ervoor dat het steeds lastiger zal worden voor bedrijfspagina’s om op de tijdlijn van de gebruiker te komen.

Engagement wordt nog belangrijker

Facebook heeft aangegeven in de komende maanden hun algoritme zo aan te passen dat berichten van vrienden en familie hoger in de tijdlijn komen te staan dan berichten van bedrijven. Waarom? Omdat deze berichten dichtbij jou staan als gebruiker. Om als bedrijf op te vallen tussen deze berichten moet je dus een beetje extra je best gaan doen. Dit kan door engagement te genereren: conversaties creëren tussen mensen. Maar hoe doe je dit dan? Je moet in ieder geval oppassen niet direct te laten blijken dat je op engagement uit bent. Dit kan Facebook zien als engagement bait en dat straft Facebook af. Voorbeelden hiervan zijn het oproepen van volgers om te reageren of een bericht te delen. Alleen oprechte interactie telt. Maar hoe genereer je dit?

1. Kies voor persoonlijke content

Facebook is ooit begonnen als platform voor vrienden en familie. Zij kunnen op deze manier op de hoogte te blijven van elkaars leven en gebeurtenissen met elkaar delen. En nu is het Facebook’s doel om deze essentie te herstellen. Het is dus belangrijk om in je content mensen persoonlijk te raken en te inspireren, maar ook om bijvoorbeeld vragen te stellen aan je volgers en in te spelen op hun emoties. Met persoonlijke content heb je een grotere kans dat mensen je post gaan delen of erop reageren. Dit omdat zij zich persoonlijk aangesproken voelen of denken dat de content past bij hun eigen vriendenkring. En dat zorgt niet alleen voor een beter bereik van je content, maar ook voor een trouwere groep volgers.

Op één van onze kleinere platformen Gardameer.nl (2800+ volgers) werkt deze strategie erg goed. Er is een trouwe groep van Gardameerliefhebbers die onze content delen, liken of hierop reageren. Een voorbeeld hiervan zie je bij onderstaande post.

Gardameer

Kijk dus wat voor common ground je hebt met je volgers en baseer daar je content op.

2. Live-video

Gebruik maken van videocontent is niet nieuw. Facebook staat er vol mee. Je kan nog zo’n goede video gemaakt hebben, maar toch een flink tegenvallend bereik hebben. Dit omdat het bij Facebook vooral gaat om de conversatie met je volgers. Een goede optie is daarom om een live-video te plaatsen waarin je direct interactie kunt hebben met je volgers. Bij Team4Animation doen we dit bijvoorbeeld door één keer in de zoveel tijd een Q&A te houden met onze volgers.

3. Blijf de conversatie aangaan

Welke content je ook maakt, zorg dat je altijd probeert een conversatie uit te lokken met je volgers. Stel ze oprechte vragen, deel content die je zelf leuk vindt of post een mooie vakantiebestemming waar iedereen naar toe wil en je zult zien dat je vanzelf interactie teweegbrengt.

Wil je weten hoe je Facebook beter in kunt zetten of ben je op zoek naar ander advies op het gebied van contentmarketing? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of stuur een mailtje naar renske@blogs4travel.nl. 

 

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!