Het eerste Kennis Event van Booking Experts!

25 januari 2019

Afgelopen dinsdag 22 januari werd door Booking Experts het eerste Kennis Event georganiseerd, en wij waren erbij! In het Van Der Valk Hotel in Enschede was het een middag vol interessante en inspirerende sprekers en lezingen. De dag werd afgesloten met een heerlijk buffet en er was tijd om te proosten op het nieuwe jaar met de andere deelnemers.

Booking.com

Tess Schram was de eerste spreker en zij is Booking Home Partner Manager bij Booking.com. Ze vertelt dat het non-hotel segment de laatste jaren enorm groeiende is. Booking Home, zoals het bij Booking.com heet, speelt in op deze veranderende markt. De vakantieganger is niet meer alleen op zoek naar een hotel, maar naar een ‘home’. Hieronder vallen bijvoorbeeld appartementen, villa’s maar ook uiteenlopende glampingaccommodatiess zoals wij die aanbieden op onze website glamping.nl. Bij Booking zien ze een groei in boomhutten van 30% en het aantal yurts groeit maar liefst met 155%. Er liggen dus ontzettend veel kansen in deze markt!

Op dit moment staan er op Booking.com maar liefst 5,7 miljoen ‘home’ accommodaties. Gasten zijn steeds vaker op zoek naar unieke accommodaties en verborgen parels. Een vakantie van de gebaande paden af wordt steeds populairder. Interessant is ook dat als bezoekers een website bekijken ze vooral naar de foto’s kijken, en daarbij is de kwaliteit van deze foto’s van groot belang. Slechts 18% leest daadwerkelijk de accommodatie beschrijving. Het is dan ook als eigenaar zeer aan te raden wat extra geld te besteden aan een fotograaf die mooie en kwalitatief goede foto’s maakt van je accommodatie.

De stap na digitalisering

Rutger van de Maat, werkzaam bij ZKA en Supertrips, was de volgende spreker. Veel vakantieparken hebben de stap na digitalisering nog niet genomen. De kwalificerende factoren van een vakantiepark zijn de factoren die je moet hebben, anders wordt je niet in overweging genomen. Orderwinnende factoren zijn factoren waardoor je opvalt en de gast voor jou kiest. Hiermee kun je je als vakantiepark dus onderscheiden van de rest. Voor het ene park zal dit de omgeving of locatie zijn, voor een ander bepaalde specialties die aangeboden worden en voor weer een ander het aanbod in nieuwe activiteiten.

Een vakantiepark zit meestal in een van de volgende concepten: Standaardisering, Flexibilisering of Individualisering. Veel vakantieparken zitten in standaardisering waarbij veel geautomatiseerd is en er lage kosten zijn. Om zich echter te ontwikkelen en te onderscheiden moet de stap naar flexibilisering of individualisering gemaakt worden. Flexibilisering zie je bijvoorbeeld bij de Efteling waarbij dagrecreatie gecombineerd wordt met verblijfsrecreatie. Individualisering biedt een hoge mate van dienstverlening en biedt op maat gemaakte service. Hierbij kan er maximaal ingespeeld worden op de behoefte van de gast. Camping Buitenland is hier een voorbeeld van.

Kennis Event

Booking Boosters

Lars de Boer sprak namens Bookings Boosters over de trends in marketing. Booking Boosters werkt nauw samen met Booking Experts en helpt recreatieondernemers met hun online marketing. Hierbij kun je denken aan Google Ads, Website Optimalisatie (SEO), Sociale Media Ads en Affiliate Marketing. Hiervoor wordt een analyse van de markt gemaakt en worden de nieuwste technieken gebruikt. Vervolgens wordt er samen een strategie bepaald en deze ook geïmplementeerd. Tot hun klanten behoren onder andere Special Villas, Hof van Salland, De Boshoek en nog veel meer.

Sinds kort is er op Google een Google Hotel Ad beschikbaar. Dit betekent dat er direct op Google geboekt kan worden en je niet meer naar de website van de aanbieder hoeft. Tevens blijkt uit cijfers dat nog maar 25% van de mensen via een desktop boekt. Het overgrote deel boekt tegenwoordig via hun mobiele telefoon. Voor ondernemers in de recreatieve sector is het daarom van belang dat hun website ook voor mobiel goed op orde is. Het zogenaamde mobile first is nu belangrijker dan ooit.

Businessplan op 1 A4

Marc van Eck was de laatste spreker van de dag en tevens schrijver van het boek ‘Businessplan op 1 A4‘. Naast schrijver is hij multi-ondernemer, eigenaar en oprichter van meerdere bedrijven, adviseur, coach en spreker. Hij legde uit dat veel mensen talloze ideeën hebben, maar het overgrote deel nooit tot actie overgaat. En dat is zonde, want zoals hij zegt de grootste vijand van kiezen is niet kiezen. Het OGSM principe, zoals uitgelegd in het boek, kan hierbij handvaten bieden.

OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. Belangrijk is om eerst het doel te bepalen en daarna pas hoe je dit gaat bereiken. Volgens Marc moet je juist een doel stellen dat onhaalbaar is om deze vervolgens haalbaar te maken. Deze lezing geeft stof tot nadenken en is een mooie afsluiter van een perfect georganiseerd evenement.

Dank aan Booking Experts en Coen van Rhee voor de organisatie en uitnodiging. Graag zijn wij bij een volgende editie weer aanwezig!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!