Hoe je de feestdagen kunt gebruiken om je e-commerce te versterken

18 december 2017

In de decemberperiode zie je soms door de bomen het bos niet meer. Van mailboxen die overstromen met aanbiedingen tot de gekste social media posts om in te spelen op de feestdagen, het is een zeer belangrijke periode voor veel bedrijven om inkomsten binnen te halen.

Nu denk je misschien, maar voor de reiswereld maakt deze periode toch niet zo gek veel uit? Gaat het hier niet meer om de bol.com acties, zodat je online je leukste kerstcadeaus kunt shoppen? Niet helemaal. De maanden december en januari zijn namelijk in de reiswereld de drukste maanden qua boekingen. Tijdens de kerst nemen veel mensen vrij en is er dus tijd om weer na te denken over de volgende vakantie. Hier kun je als bedrijf goed op inspelen met behulp van e-commerce. Hoe je hier goed gebruik van kunt maken lees je in dit blog.

E-commerce: Actie en interactie op social media

De kerst is bij uitstek een periode waarin veel mensen lekker op de bank zitten thuis en even op hun tablet, laptop of mobiele telefoon hun tijdlijn doorscrollen. Het is dus juist in de decembermaand erg belangrijk om actief te blijven op social media. Ben je zelf ook vrij met de kerst? Zorg dan dat je je contentkalender goed op orde hebt en al je posts voor je vakantie hebt ingepland. Zo zorg je dat er voldoende actie blijft op je social media account tijdens de kerstperiode.

Aangezien veel bedrijven inspelen op de feestdagen is het belangrijk om ook interactie te creƫren met je posts. Stel bijvoorbeeld een vraag aan je doelgroep of deel een video van een mooie vakantiebestemming. Zo zorg je voor meer interactie op je kanaal, waardoor je post beter scoort. Bij social media draait het uiteindelijk toch meer om de inspiratie voor een vakantiebestemming dan de daadwerkelijke boeking van een vakantiebestemming, maar juist die fase van bewustwording is belangrijk om niet te vergeten in je e-commerce strategie.

E-commerce: Speciale nieuwjaarsaanbiedingen

Dit jaar zijn de meeste scholen ook de eerste week van januari nog dicht, wat betekent dat er dan veel mensen vrij zijn. In januari zijn alle feestdagen voorbij, is het koud en nat en verlangen de meeste mensen naar iets leuks. Mensen beginnen met hun goede voornemens, maar daarnaast ook met nadenken over hun jaarplanning. Een vakantie is iets wat hier natuurlijk niet aan mag ontbreken. Daarom zullen gezinnen juist in deze week op zoek gaan naar een vakantie. Speel hierop in door in deze week met een speciale aanbiedingsactie te komen die je zowel op je website als via de e-mail en op social media onder de aandacht brengt van je doelgroep. Zo maak je de meeste kans dat de vakantiezoeker bij jouw website terechtkomt voor een leuke vakantie. Natuurlijk kun je ook verschillende aanbiedingen afwisselen en hiervoor het medium kiezen dat het beste bij deze actie past. Zo weet je zeker dat je goed voorbereid bent op de drukke boekingsmaanden!

 

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!