Jinglebuy: over de toekomst van kerstshoppen

20 december 2019

Afgelopen blok begeleidde ik (Renske) een vak op de Avans Hogeschool in Den Bosch binnen de minor online marketing. Aan de studenten de taak om een evenement te organiseren binnen online marketing met raakvlakken uit eerdere vakken. Een leuk proces om te begeleiden met een erg mooi resultaat. Benieuwd hoe het proces is verlopen en wat we precies hebben gedaan tijdens dit project? Lees dan zeker even mee.

In projectgroepjes aan de slag

Tijdens het project waren de studenten opgedeeld in vier projectgroepen: productie, concept & creatie, PR & communicatie en projectmanagement. Aan projectmanagement de taak om de organisatie in goede banen te leiden en te zorgen dat iedereen zijn of haar taken goed uitvoert. Na twee colleges gaf ik het stokje door aan projectmanagement om de rest van de colleges te verzorgen. Tijdens de eerste colleges lag de focus met name op het uitwerken van een goed concept voor het evenement. Gelukkig had onze klas al vrij snel een mooi concept neergezet met het thema Jinglebuy. Dit concept werd direct goedgekeurd door het managementteam (een team van docenten) waardoor de klas volop aan de slag kon met de voorbereidingen voor het evenement.

Uitdagingen tijdens het proces

Een van de grootste uitdagingen tijdens het proces was het vinden van voldoende deelnemers voor het evenement. Je concurreert namelijk met twee andere klassen die op hetzelfde moment een evenement organiseren. Er moeten dus volop communicatiemiddelen ontwikkeld worden om de aandacht te trekken van potentiƫle bezoekers. Zie hieronder ook een voorbeeld van de poster die ontworpen is door de studenten. Een mooie huisstijl volledig in kerststijl.

Een andere uitdaging was het werken met de ruimte die je krijgt toegewezen. Ik merkte dat de studenten het lastig vonden met deze ruimte te werken en deze zo in te delen dat ze hier een goed evenement konden neerzetten. De studenten hadden bedacht om het evenement in te richten aan de hand van het see, think, do, care model met in elke fase van de customer journey een activiteit. Erg gaaf, maar met slechts 1 ruimte en 1 lokaal ter beschikking nog best een uitdaging om dit in te richten. Uiteindelijk zijn ze hierin zeker geslaagd door de grote ruimte op te splitsen in vier delen, waardoor de bezoekers ook echt de customer journey door konden lopen tijdens het evenement. Dit was erg leuk om te zien!

Ook de zoektocht naar sponsoren was aan het begin een grote uitdaging. Veel bedrijven hadden hun budget voor 2019 al opgemaakt, waardoor het lastig was bedrijven te vinden. Toch is dit meer dan goed gelukt door de studenten en hadden we tijdens het evenement een mooi gevulde goodiebag, leuke prijzen voor de loterij en meer dan voldoende eten en drinken.

Het eindresultaat

Dinsdag 17 december was het dan tijd voor het event Jinglebuy. De klas had de hele vleugel versierd in kerststijl en ook aan het eten en drinken was gedacht. Hieronder een paar foto’s voor een sfeerimpressie. Het evenement was meer dan geslaagd en alle studenten hebben het project met een goed cijfer afgerond. Een mooi vervroegd kerstcadeau!

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw school of bedrijf? Neem dan zeker contact op via renske@blogs4travel.nl. We helpen je graag verder!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!