Klantrelaties effectief onderhouden via internet: hoe doe je dat?

17 april 2020

Als bedrijf zijn klanten letterlijk en figuurlijk van levensbelang. Hierdoor mag voor ieder bedrijf het onderhouden en versterken van de relaties niet ontbreken. We zien namelijk vaak dat de focus op klanten vervaagt zodra zij eenmaal binnengehaald zijn. Dat is zonde, want trouwe klanten zorgen in de meeste gevallen voor veel omzet. Daarom geven wij in dit artikel een aantal tips over hoe je klantrelaties effectief onderhoudt via internet.

Transparantie

Als klanten ergens behoefte aan hebben, is het wel een bedrijf dat open is over zijn activiteiten en helder communiceert. Zeker op internet vinden zij het fijner om een vertrouwd gevoel te hebben bij een bedrijf. Daarnaast loont het om eerlijk te zijn over welke problemen de producten of diensten kunnen oplossen. Als klanten eenmaal een goed gevoel hebben bij een bedrijf en de producten en diensten ook daadwerkelijk doen wat ze moeten doen, is het eenvoudig om van een klant een trouwe klant te maken.

Foto van Gaelle Marcel via Unsplash

Luisteren naar elkaar

Klanten willen gehoord worden. Doordat je online geen fysiek contact kunt hebben, is het belangrijk om je kanalen zo goed mogelijk in te richten. Zorg er daarom voor dat je luistert naar de klant en vanuit daar verder gaat met het aanbieden van jouw product of dienst. Wacht bijvoorbeeld niet te lang met antwoorden via mail of social media en geef op jouw beurt ook aan wat de klant kan verwachten. Dit voorkomt teleurstellingen door verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden.

Garantie

Goede (na)zorg is key. Indien jouw klanten ontevreden zijn, is de kans groot dat zij overstappen naar de concurrent. Dat is zonde, zeker als dit een trouwe klant betreft. Zorg er daarom voor dat het bij de klant van tevoren duidelijk is wat jouw bedrijf doet bij klachten en wat voor garantie hij of zij kan verwachten. Hierdoor is de stap tot een aankoop ook minder groot. Communiceer dit goed via internet en zet verschillende kanalen in waar klanten terecht kunnen.

Foto van Wokandapix via Pixabay

Sta open voor feedback en klachten

In lijn met de voorgaande tip is het belangrijk om open te staan voor feedback. Belangrijk is dat klanten de mogelijkheid hebben om snel en eenvoudig hun mening te geven. Dit kan bijvoorbeeld over de website zijn, het product of de dienst, of over de manier van communiceren. Maak duidelijk dat de feedback waardevol is en dat je het geven van feedback waardeert.

Daarnaast is het zaak om ook wat met deze input te doen. Laat klanten achteraf weten welk knelpunt er met de input is aangepakt. Dit kan eenvoudig gecommuniceerd worden via een nieuwsbrief of via social media. Bijkomend voordeel is dat de klant het gevoel heeft dat hij gehoord wordt, waardoor de kans groter is dat hij of zij in de toekomst nogmaals de moeite doet om feedback te geven. Ook krijgen klanten het gevoel dat ze onmisbaar zijn en dat ze betrokken zijn bij de organisatie.

Dit waren onze tips over hoe je klantrelaties effectief onderhoudt via internet. Welke tip pas jij al toe? En waarom?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!