De kracht van micro-influencers in de reiswereld

20 april 2018

Bij influencers denk je misschien al gauw aan een grote achterban met 100.000 volgers: hoe meer volgers een influencer heeft hoe beter. Maar dit is lang niet altijd het geval. Veel belangrijker is dat de influencer die je wilt inzetten voor je merk een binding heeft met je merk en dat het platform waarop je adverteert past bij je merk. Daarom is het in veel gevallen slimmer om te kiezen voor een micro-influencer. Deze heeft misschien een minder groot bereik, maar je advertentie heeft hier wel meer effect. Wat de kracht is van micro-influencers? Dat lees je in dit blog.

Personal bonding

Een micro-influencer of micro-platform heeft een kleinere groep volgers die hecht verbonden zijn met de influencer. Dit zorgt voor een sterke mate van personal bonding van de volgers met de influencer. Heeft de influencer bijvoorbeeld een glamping getest, dan is er een grote kans dat haar volgers hier ook naar toe willen. En heeft de influencer een post gedaan over dat lekkere eten in een restaurant in Nice? Ook dan is er grote kans dat haar volgers dit willen uitproberen tijdens hun vakantie in Nice.

Belangrijk hierbij is dat je kiest voor een influencer die past bij je merk. Wij worden bijvoorbeeld op onze regio-domeinen veelal gevraagd door toerismebureau’s uit die regio of bijvoorbeeld een bootverhuur. Zo heeft Dana (de Community Manager van Côte d’Azur) pas een persreis gemaakt naar Nice in samenwerking met VVV Nice. De volgers van ons domein Côte d’Azur zijn allemaal groot liefhebbers van deze Franse regio, waardoor de kans groter is dat de volgers ook echt iets doen met de nieuwe informatie die ze hebben gekregen. De betrokkenheid van de volgers is dus veel hoger, waardoor er ook een grotere kans is op conversie naar je merk.

Samenwerken met micro-influencers

Zelf werken wij voor onze opdrachtgevers veel samen met micro-influencers en dit bevalt ons zeer goed. Waarom? De opdrachtgever kan kiezen voor een platform dat bij het merk past en de opdrachtgever ziet ook echt resultaat van de samenwerking. Bovendien liggen de kosten vaak lager, waardoor de opdrachtgever ook kan kiezen voor een samenwerking met meerdere platformen. En het grootste pluspunt is misschien nog wel dat de link naar je merk een positief effect heeft op je Google positie, omdat je een backlink naar je website hebt van een authentiek domein dat past bij je merk.

Ben je op zoek naar een samenwerking met micro-influencers in de reisbranche of meer informatie over dit onderwerp? Stuur ons dan gerust een mailtje via info@blogs4travel.nl en wij helpen je graag verder.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!