Maak optimaal gebruik van de contentmarketing tools van Google

2 februari 2018

Hou jij je bezig met contentmarketing? Dan wil je natuurlijk het liefst zo’n hoog mogelijke Google positie. Maak jij hiervoor al gebruik van alle handige (gratis) Google tools? Zo, niet: ga hier dan snel mee aan de slag!

Google tools: Analytics

Zodra je je website live hebt gezet, is het slim om deze te koppelen aan de handige Google tool: Google Analytics. Zo heb je alle data van je website in één overzicht. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel bezoekers je hebt in een bepaalde periode? Hoe lang deze bezoekers gemiddeld op je pagina blijven? Waar deze bezoekers vooral op klikken? Of via welke route bezoekers door jouw website klikken? Dan is Google Analytics hiervoor de uitgewezen tool.

Ben je bijvoorbeeld benieuwd hoe vaak mensen op een bestemming klikken op jouw website? Ga naar de gebeurtenissen in Google Analytics en zoek op de bestemming en je ziet in één klap alle bezoekerscijfers. Zo zie je direct welke pagina’s op je site populair zijn en vaak worden bekeken en welke niet. Handig om rekening mee te houden in je contentmarketingplan.

Google tools: Search Console

Ben je iets uitgebreider bezig met contentmarketing en wil je ook graag weten op welke zoekwoorden jouw site hoog scoort en op welke juist niet? Dan is Google Search Console de uitgewezen tool. Je kunt hier zien op welke zoekopdrachten je gevonden wordt en hoe vaak mensen dan vervolgens doorklikken naar je site (click-through-rate). Zo kun je je site content optimaliseren voor Google en nagaan op welke content je wel goed scoort en welke content niet. De content waar je niet goed op scoort kun je vervolgens analyseren en verbeteren, zodat je weer zorgt voor een sterkere Google positie.

Ben je bijvoorbeeld wel zichtbaar in Google (vertoningen), maar klikt er niemand door naar jouw website (click-through-rate), dan is er een grote kans dat je meta-omschrijving en titel niet aanspreken of de content niet aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker en je deze moet aanpassen.

Google tools: Trends

Benieuwd wat er in jouw sector populair is qua zoektermen? Kijk eens naar Google Trends. Via Google Trends kun je inzien op welke termen mensen veelal zoeken binnen een bepaald onderwerp. Zoeken wij bijvoorbeeld op Glamping in Google Trends, dan zien wij dat Slovenië opkomend is. Wij weten dan dat het slim is om glampings in Slovenië te benaderen voor een samenwerking of een blog te schrijven over een regio in Slovenië. Zo passen wij onze content aan op de behoefte van de gebruiker.

Google tools: Adwords

Ben je al een stapje verder op het gebied van contentmarketing en zit je website in principe goed in elkaar? Dan kan het fijn zijn om wat extra aandacht op je website te focussen op het juiste moment voor meer leads. Via Google Adwords kan je gericht campagne voeren in Google en zelf kiezen op welke zoekwoorden je campagne wilt voeren. Je concurreert dan met andere aanbieders. De aanbieder met de beste prijs-kwaliteit verhouding wordt gekozen door Google en verschijnt in het overzicht aan zoekresultaten van de gebruiker.

Meer weten over slim gebruik maken van Google Tools in je contentmarketing? Neem gerust contact met mij op via renske@blogs4travel.nl. 

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!