Online reviews inzetten als marketingmiddel

9 augustus 2019

Dat online reviews een groot effect hebben op het aankoopproces van consumenten, is geen nieuws meer. Binnen onze eigen branche, het toerisme, zie je bijvoorbeeld al dat 95% van de consumenten reviews leest voordat zij overgaan tot het boeken van een vakantie (Frankwatching, 2018) Daarmee zijn online reviews een perfect marketingmiddel. Benieuwd hoe je reviews inzet om meer sales te generen? Lees dan zeker even mee.

Online review Google Maps
Foto: Henry Perks via Unsplash

Reviews zijn overal

Wanneer je werkzaam bent in de reisbranche denk je bij reviews waarschijnlijk direct aan platformen als Zoover en Tripadvisor. Logisch, maar wanneer je goed nadenkt besef je dat reviews eigenlijk overal zijn. Dat betekent dat online reviews tegenwoordig aanwezig zijn in (bijna) elke schakel van de customer journey. Al vanaf het moment dat een consument een zoektocht start via Google, komt hij of zij in aanraking met reviews in de vorm van sterrenbeoordelingen.

Online reviews via Google

Vraag om reviews

Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar toch gebeurt het in de praktijk te weinig: vragen om reviews. Toch is dit belangrijk, want het schrijven van een review is iets wat er vaak bij in schiet. De oplossing? Vraag om een review op een creatieve manier. In samenwerking met Zoover vragen onze animateurs bijvoorbeeld aan campinggasten een review achter te laten over de camping. Dit doen zij door mooie flyers uit te delen met daarop een QR code die zij kunnen scannen. Wat ook werkt is om er een beloning aan vast te hangen. Ook dit doet Zoover vaak erg slim. Zij verloten bijvoorbeeld een reischeque van een X bedrag wanneer je een online review plaatst voor een bepaalde datum.

Deel online reviews op je website

Ook al is het duidelijk dat consumenten zelf wel op zoek gaan naar reviews voordat zij overgaan tot aankoop, is het toch verstandig om reviews te delen op je website. Dit versnelt namelijk het aankoopproces. Zelf doen wij dit op onze websites door Zoover reviewcijfers van een bestemming direct te tonen in het Zoek & Boek overzicht én op de Product Specification Page van een bestemming. Van consumenten horen wij vaak dat dit erg belangrijk voor hen is. Naast sterrenbeoordelingen of cijfers kun je ook de hele review delen. Zo komt de review als ‘echt’ over op de consument. Positieve reviews zijn daarnaast natuurlijk ook gewoon goed voor je sales.

Online reviews delen op website

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!