TikTok app inzetten voor jouw bedrijf?

29 november 2019

TikTok bestaat nog niet heel lang, maar wordt nu al wereldwijd gebruikt door jongeren. Het is een app waarbij er content gemaakt wordt door middel van een filmpje. Wat maakt deze app zo bijzonder? Wat zijn de voor- en nadelen van de app? En is het slim om als bedrijf actief te zijn op TikTok? Wij zochten het voor je uit!

tiktok app
Foto: Rahul Chakraborty via Unsplash

De wereldwijde doelgroep van TikTok

TikTok is op dit moment wereldwijd bekend. Met verschillende kantoren verspreidt over de hele wereld, hebben ze een community opgebouwd van ruim 760 miljoen gebruikers. Maar wat is nou precies de doelgroep van TikTok? De Nederlandse gebruikers van de app zijn voor 80% tieners onder de 18 jaar. Een erg jonge doelgroep dus. Echter, bevinden influencers die actief zijn op de app zich in de leeftijd van zestien tot twintig jaar. Toch bereiken deze influencers veelal tieners onder de 15 jaar. Vergeleken met de rest van de wereld, ligt de leeftijd van de doelgroep in Amerika en China een stuk hoger.

Wat zijn de voordelen?

Het grootste voordeel van TikTok is natuurlijk dat de app blijft groeien. Wil je graag een jonge doelgroep bereiken? Dan is dit zeker een app om uit te proberen! Op het gebied van marketing brengt TikTok ook voordelen met zich mee. Bekijk de app eens op een creatieve manier. Omdat er content gemaakt wordt door middel van video’s kun je bijvoorbeeld challenges opnemen. Hoe vaker jouw filmpje bekeken wordt, hoe groter het bereik en dat kan op lange termijn een verbreding van jouw naamsbekendheid meegeven.

Dit zijn de nadelen van de TikTok app

Helaas zitten aan alle voordelen ook nadelen. Wil je graag een oudere doelgroep bereiken via een nieuw social media platform? Dan is TikTok (nog niet) de ideale app om in te zetten. Ondanks dat TikTok een leeftijdsgrens hanteert van minimaal dertien jaar, wordt de app alsnog veelvuldig gebruikt onder mensen die jonger zijn dan dertien. Het is voor TikTok natuurlijk moeilijk om precies te achterhalen wie er daadwerkelijk dertien jaar of ouder is. Daarnaast heeft de politie al gewaarschuwd dat sommige content niet ideaal is voor hele jonge kinderen. Zowel jonge als oude kinderen die de app gebruiken moeten oppassen voor anonieme berichten die ze binnen kunnen krijgen.

Conclusie

Is het nu echt handig voor jouw bedrijf om de TikTok app in te zetten? Allereerst moet je natuurlijk bepalen voor welke doeleinde je de app wilt inzetten. Is het om een nieuwe doelgroep aan te trekken? Of wil je de naamsbekendheid vergroten? Hoe dan ook, is het belangrijk om te weten welke doelgroep interessant is voor je. Houd in je achterhoofd dat de doelgroep van TikTok op dit moment nog erg jong is. Focus jij je op mensen die ouder zijn, dan is het alsnog slim om TikTok in de gaten te houden. Wie weet verschuift de leeftijdsgrens van de gebruikers van de app en wordt het inzetten van de app ineens heel waardevol.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!