Tips voor het geven van online trainingen en webinars

10 april 2020

Foto van FreePhotos via Pixabay

Nu we door de coronacrisis voornamelijk afhankelijk zijn geworden van online contact, heeft dit ook gevolgen voor het bedrijfsleven. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die fysieke workshops en trainingen verzorgen. Het is namelijk best een uitdaging om je dienst nu ineens online aan te bieden zonder fysiek contact. Gelukkig zetten we in dit blog een aantal tips op een rij hoe je effectief je online trainingen en workshops kunt aanbieden.

1. Maak het niet te lang

Een van de belangrijkste dingen bij het geven van een online training is de tijdsduur. Het is online namelijk een stuk moeilijker om de aandacht vast te houden dan wanneer je dit offline zou doen. Cursisten raken nu eenmaal eerder afgeleid als ze een paar uur lang naar een scherm moeten kijken en luisteren. Bovendien kun je offline veel eenvoudiger zien wanneer de deelnemers afgeleid raken. Daarom is het aan te raden om de training niet langer dan 2 uur te laten duren. Trek voor de training tussen de een à twee uur uit. Zo blijft het voor zowel de deelnemers als voor de persoon die de training of workshop leidt interessant

Foto van Obpia30 via Pixabay

2. Creëer interactie

Hoewel je bij een live workshop of training meer contact hebt met en tussen de deelnemers, is dat bij een online workshop veel minder. Bovendien heb je bij de meeste programma’s niet de mogelijkheid om iedereen in beeld te brengen. Wel kun je bijvoorbeeld met het programma Zoom alle cursisten in beeld brengen, maar dan heb je nog niet het beoogde contact met je publiek. Een tip is om tussendoor vragen te stellen. Als je veel deelnemers hebt kun je vragen om via de chat antwoorden te geven op de gestelde vragen. Op deze manier voorkom je dat het een onoverzichtelijke bedoening wordt.

3. Zorg voor afwisseling

Naast interactie is afwisseling ook belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je de aandacht vast kunt houden. Wissel niet alleen af met praten en luisteren naar de deelnemers, maar ook om tussendoor korte doe-werkvormen in te plannen. Door kleine opdrachten te geven, hebben deelnemers een korte “pauze” van het luisteren.

4. Gebruik visuals

Visuals trekken de aandacht. Als je dit gebruikt tijdens je workshop of training is het voor de deelnemers een stuk leuker om naar te kijken. Zo kan een video een waardevolle toevoeging zijn. Maak dus zeker gebruik van visuals, maar overdrijf het niet.

Foto van FancyCrave1 via Pixabay

5. Niet te formeel

De laatste tip is om het allemaal een beetje luchtig te houden. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het soort bedrijf en het doel van de online training of workshop, maar over het algemeen kan een grapje tussendoor zorgen voor een positieve sfeer. Hierdoor kunnen de deelnemers ook geïnspireerd raken, wat ten goede komt aan de cursus.

Dit waren de tips voor het geven van online trainingen en workshops. Wat is jouw gouden tip? Vergeet ook zeker niet om hier een kijkje te nemen tussen onze eigen workshops.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!