Wat is Affiliate Marketing?

9 maart 2018

Affiliate Marketing, een term die vandaag de dag niet meer weg te denken is in E-Commerce land. Maar wat is affiliate marketing nu precies? Welke vormen van affiliate marketing bestaan er? En hoe zet je deze vorm van online marketing in? Dit zijn vragen die vaak nog onbeantwoord blijven. In dit blog geven wij antwoord op deze vragen.

Affiliate marketing?

Wil je aan affiliate marketing gaan doen? Heel simpel gezegd verkoop je dan goederen of diensten van, en voor, een ander. Voor deze inspanning word je vervolgens beloond. Wanneer jij iets verkoopt voor een ander bedrijf ben jij de affiliate, het bedrijf waarvoor je iets verkoopt wordt de advertiser genoemd. In Nederland bestaan er enkele grote affiliate netwerken die affiliates en advertisers samenbrengen. Voorbeelden hiervan zijn TradeTracker, Tradedoubler en Daisycon.

Manieren van vergoeden

Klinkt zeker interessant! Maar hoe genereer je nu exact inkomsten via affiliate marketing? Dit kan op verschillende manieren. Om te beginnen kan een advertiser ervoor kiezen om de affiliate te betalen op basis van Cost Per Sale (CPS). Dit betekent dat er pas commissie wordt afgedragen wanneer er daadwerkelijk een transactie heeft plaatsgevonden. Daarnaast komt het ook voor dat er een vast bedrag per klik wordt uitgekeerd (CPC). Het vergoedingsmodel waar het minst gebruik van wordt gemaakt is Cost Per Lead (CPL). Bij dit model draagt de advertiser een vast bedrag af aan de affiliate wanneer een consument de gewenste actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief zijn.

Attributiemodellen

Affiliates verdienen dus geld nadat mensen een aankoop doen, ergens op klikken of zich bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Een klik of inschrijving is zo gedaan maar wanneer het om een aankoop gaat denken consumenten vaak wat langer na. Vooral wanneer het gaat om een grote aankoop zoals een vakantie. Op dit moment wordt er bijna altijd gebruik gemaakt van het klassieke attributiemodel Last Cookie Counts (LCC). Met dit attributiemodel wordt er enkel en alleen commissie uitgekeerd aan de website die de laatste schakel in de customer journey vormt. Wanneer men voor het boeken van een vakantie nog even wat reviews checkt, gaat de commissie naar de review website in plaats van naar bijvoorbeeld een blog die de inspiratie vormde voor het boeken van een reis.

Sinds mei 2017 kunnen advertisers ook gebruik maken van het real attributiemodel. Dit model werd gelanceerd door TradeTracker. Door middel van real attributie wordt de commissie verdeeld over elke affiliate die betrokken is binnen de customer journey.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!