Wat is de zoekintentie van jouw bezoeker?

3 mei 2019

Het is natuurlijk niets nieuws dat je om bezoekers naar je website te trekken moet weten waarin je bezoeker geïnteresseerd is. Echter gaat dit een stapje verder dan enkel kijken naar relevante keywords voor jouw website. Want wat is eigenlijk de zoekintentie van verschillende soorten bezoekers op jouw website? En naar welke informatie zijn bezoekers op zoek? Als je de verschillende zoekintenties van gebruikers in kaart hebt, kun je je contentstrategie daar eenvoudig op aanpassen en weet je bijvoorbeeld op welke manier je een tekst moet insteken. Misschien heb je al wel een idee over de verschillende zoekintenties van gebruikers, maar heb je dit ook al eens specifiek uitgewerkt en gebruikt in je contentstrategie? Wij helpen je een handje door de verschillende zoekintenties van bezoekers in kaart te brengen.

Mijn bezoeker is op zoek naar informatie

De meest eenvoudige vorm van een zoekintentie is het zoeken naar informatie. En die informatie dat kan natuurlijk van alles zijn. Denk hierbij aan vragen zoals ‘Wat is glamping?’, waarbij je vooral wilt weten wat een begrip inhoudt, maar ook aan meer praktische vragen als ‘Waar kan ik het beste parkeren bij het vliegveld?’

Probeer in kaart te brengen welke informatievragen jouw bezoeker heeft en kijk of je al deze vragen al beantwoord hebt in je huidige contentstrategie. Mis je nog antwoorden op bezoekersvragen? Een blog leent zich goed voor het beantwoorden van deze vragen.

Mijn bezoeker is op zoek naar een product of dienst

Als jouw bezoeker op zoek is naar een product of dienst is je bezoeker waarschijnlijk al bekend met je aanbod en al in je aanbod geïnteresseerd. Deze zoekintentie noemen we ook wel de commerciële zoekintentie. De bezoeker zoekt bijvoorbeeld nog wat meer informatie over een product of dienst of wil verschillende producten met elkaar vergelijken.

Je kunt hierop inspelen in je contentstrategie door bijvoorbeeld toplijstjes te maken waarin je de beste of populairste vakantiebestemmingen beschrijft. Denk bijvoorbeeld aan ‘de 5 populairste glampingbestemmingen in de Dordogne’ of ‘De voordelen van een vakantie met de camper’. Op deze manier heb je kans dat de bezoeker sneller overgaat op een aankoop, omdat jij hem of haar helpt een keuze te maken. Kijk eens goed in Google Analytics welke contentpagina’s op jouw website populair zijn en welk aanbod populair is, zodat je bezoekers in deze oriënterende fase al te pakken hebt.

Top 10 - zoekintentie

Mijn bezoeker wil graag een aankoop doen

Deze bezoeker weet al duidelijk waarnaar hij of zij op zoek is en wil graag snel bij het juiste product uitkomen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het filter op je website goed in orde is en je bezoeker gemakkelijk bij het juiste product uit kan komen. Ook is dit de bezoeker die je veelal aan zult trekken met gerichte advertenties zoals ‘glampingvakantie boeken’.

Mijn bezoeker wil het product of dienst in de buurt bekijken

Deze bezoeker wil graag fysiek contact en wil jouw product of dienst offline bekijken of kopen. Zoekmachines zijn hier al sterk op geoptimaliseerd door lokale zoekresultaten te tonen. Binnen toerisme is deze zoekintentie eigenlijk alleen relevant op het moment dat bezoekers een reis willen boeken bij een reisorganisatie. Denk hierbij aan een meer op maat gemaakte reis zoals een verre rondreis waarbij je graag een reis samenstelt die voldoet aan jouw vakantiewensen.

Hoe optimaliseer ik mijn website voor deze zoekintenties?

Hierboven heb ik al een paar tips gegeven hoe je in kaart brengt waar jouw bezoeker naar op zoek is. Het belangrijkste is eigenlijk om op het moment dat je onderzoek hebt gedaan naar de juiste keywords te gaan kijken welke zoekintentie past bij welk keyword. Op deze manier weet je precies welke soort content je moet schrijven voor deze keywords en heb je een grotere kans om antwoord te geven op de zoekintentie van je bezoeker.

Wil je meer weten over het optimaliseren van je contentstrategie? Stuur ons vrijblijvend een bericht via info@blogs4travel.nl.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!