Workshop: contentmarketing implementeren in het onderwijs

31 augustus 2018

Afgelopen dinsdag gaf Renske een workshop contentmarketing implementeren in het onderwijs aan de docenten van de Rijn IJssel Vakschool in Wageningen. Ter voorbereiding op het nieuwe lesjaar van Mbo niveau 4 wilden de docenten iets meer weten van de online reiswereld. Samen met de docenten keken we naar mogelijkheden om het online aspect van de reiswereld meer te integreren in het lesprogramma. En dat dat op heel veel manieren kan werd in de loop van de middag steeds duidelijker.

De openingspresentatie

Om de verschillende facetten van contentmarketing te kunnen implementeren is het wel handig om hier wat meer achtergrondinformatie over te hebben. Voor onze eigen domeinen maken wij hiervoor gebruik van 4 verschillende onderdelen:

  1. Het versterken van onze SEO-positie.
  2. Het analyseren van gegevens met behulp van Google Tools.
  3. Het schrijven van doelgerichte content.
  4. Het werken met een bijpassende social media strategie.

Aan de hand van onze website Glamping.nl nam Renske de docenten mee in deze vier onderdelen. Zeker het stukje over Google Tools wekte de interesse van docenten. Ook de andere onderdelen zoals het schrijven van doelgerichte content en het opzetten van een social media strategie waren voor de docenten (en uiteindelijk de leerlingen) van belang.

Workshop: implementatie in het onderwijs

In het tweede deel van de middag gingen we dieper in op hoe de verschillende onderdelen van contentmarketing geïntegreerd kunnen worden in het lesprogramma. Opvallend was dat Google Trends bijvoorbeeld heel makkelijk te gebruiken is bij eigenlijk alle vakken. Om eens te kijken wat de online trends omtrent een bepaald onderwerp zijn bijvoorbeeld. Het schrijven van doelgerichte content is vooral relevant bij taalvakken en vakken gerelateerd aan een reisbestemming. Dit onderdeel kan in combinatie met SEO ook erg makkelijk nagekeken worden. Hoe? Je kunt een tekst heel duidelijk op een aantal SEO-punten scoren. Online zijn hier volop checklisten voor te vinden. Voor het schrijven van content gelden natuurlijk sowieso de Nederlandse taalregels, maar ook het gebruik van bijvoorbeeld kortere zinnen en zoekwoorden is hier een belangrijk onderdeel waarop gecheckt kan worden.

Ook kunnen de leerlingen bijvoorbeeld bij het oefenen van verkoopgesprekken de website gebruiken als hulpmiddel om vakantiezoekers van informatie te voorzien.  Genoeg manieren dus om de online kant van de reiswereld wat beter te belichten in het onderwijs.

Ben jij benieuwd hoe contentmarketing in jouw organisatie geïmplementeerd kan worden? Neem dan vooral contact met ons op via info@blogs4travel.nl. Wij helpen je graag verder!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!