Youtube als goudmijn: wat werkt wel en wat werkt niet?

12 januari 2018

Youtube views verhogen

Onlangs zag ik de aflevering van Tegenlicht “Goudzoekers in Youtubeland“. Een zeer interessante documentaire over de ontwikkelingen van Youtube en haar algoritme. De vraag die in de documentaire het meest centraal stond was: waarom hebben sommige vloggers wel succes en anderen niet?

Ook in de reiswereld wordt steeds meer gevlogd. Het is natuurlijk een grote investering om mooie video’s te maken voor Youtube, dus als je een video online hebt gezet wil je graag dat deze aanslaat bij de doelgroep, maar hoe doe je dit?

SEO optimalisatie

Niet alleen op je website is het belangrijk om je SEO goed op orde te hebben. Zoekmachines als Google worden steeds slimmer in het oppakken van videocontent in hun zoekresultaten en er verschijnen van steeds meer mensen video’s op Youtube. Jouw video wordt dus lastiger zichtbaar. Doe er daarom alles aan om het Youtube en Google zo makkelijk mogelijk te maken jouw video in hun aanbod op te nemen. Zorg dus voor een goede titel, een goede omschrijving en goede tags. Ga vooral niet zoveel mogelijk tags toevoegen, maar zorg dat de tags relevant zijn. Als een kijker namelijk je video start op basis van een verkeerde tag, zal deze eerder afhaken. En dat is weer funest voor je ranking in Youtube. Vergeet ook niet dat Youtube van Google is, dus de algoritmes van beide kanalen zijn sterk met elkaar verbonden.

Een goede thumbnail

Als je je video online hebt gezet met een goede titel en deze in het aanbod verschijnt, wil je natuurlijk ook dat mensen op jouw video gaan klikken en deze gaan bekijken. Je kans hierop kun je versterken door een goede thumbnail toe te voegen aan je video. Een thumbnail is de informatie die verschijnt (beeld en tekst) als jouw video getoond wordt in het overzicht van de Youtubegebruiker. Dit is dus het eerste wat de gebruiker van jouw video ziet en dé kans om van de gebruiker een kijker te maken.

Gebruik de playlist

Als je de kijker eenmaal binnen hebt, dan wil je dat deze zolang mogelijk op jouw kanaal blijft. Op deze manier hou je niet alleen de aandacht van de kijker vast, maar zorg je ook voor een hogere ranking in het Youtube overzicht. Dit kan met behulp van een goede playlist. Zorg wel dat de video’s relevant zijn voor de kijker en een logisch vervolg zijn van de eerder bekeken video. Een tip is bijvoorbeeld om een videoserie op te starten met elke week een nieuwe video. Zo komen kijkers terug op je kanaal om de nieuwe video te bekijken. Heb je nog niet zoveel videomateriaal, maar wil je wel graag je playlist op orde hebben? Probeer video’s van anderen toe te voegen in je playlist. Ook hiervoor krijg je namelijk een score.

Duik in de analytics

Van Youtube zijn inmiddels ook uitgebreide gegevens beschikbaar over je video’s. Werd de video veel bekeken? En door wat voor publiek? Je kunt hier veel informatie uithalen voor het verbeteren van je Youtubekanaal. Zeker als je al wat meer video’s online hebt staan en een verbeterslag wilt maken op Youtube is het slim om deze gegevens te checken en hierop in te spelen. En wie weet wordt Youtube dan wel een echte goudmijn voor jou.

Weten hoe je Youtube kunt inzetten als bedrijf? Neem contact met ons op via info@blogs4travel.nl!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!