Zo bepaal je de juiste zoekwoorden voor jouw content

26 juli 2019

Bij het creëren van content is het gebruik van de juiste zoekwoorden de eerste stap. Wanneer je niet weet van welke zoekwoorden je gebruik moet maken, is dit niet heel gunstig voor je positie in Google. Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is daarom noodzakelijk. Hoe je dit doet? Dat vertellen we je in dit blog.

Brainstorm

De eerste stap van zoekwoordenonderzoek is logisch nadenken. Plan daarom een brainstorm in voordat je gebruik gaat maken van allerlei tools om de juiste zoekwoorden te bepalen. Denk tijdens zo’n brainstorm na over zoekwoorden waar je nu al gebruik van maakt en over de Unique Selling Points van jouw product of dienst. Je zult zien dat je op deze manier al tot heel wat zoekwoorden komt. Denk vervolgens na over je doelgroep en hoe zij zinnen en woorden formuleren. En heb je al gedacht aan synoniemen?

Brainstorm - De juiste zoekwoorden bepalen

Maak gebruik van tools

Ben je klaar met brainstormen? Dan is het tijd om te kijken naar feiten en gebruik te maken van handige tools. Er zijn vandaag de dag heel wat tools die je helpen met het bepalen van de juiste zoekwoorden. In grote lijnen zijn er twee soorten tools. Er zijn tools die je inzicht geven in populaire zoekwoorden waar je al gebruik van maakt op je website en er zijn tools om te achterhalen welke zoekwoorden rondom een bepaald onderwerp populair zijn.

Check waar bezoekers op zoeken

Zeker wanneer je website al gevuld is met voldoende content, is het belangrijk om te monitoren hoe deze content presteert op het gebied van zoekwoorden. Een handige tool die wij hiervoor gebruiken is Google Search Console van Google Analytics. Met deze tool verkrijg je inzicht in hoe je website presteert in Google. Check bijvoorbeeld hoe hoog je website eindigt op zoekwoord X. Via deze tool kun je ook inzien waar je websitebezoekers op hebben gezocht via de zoekfunctie op je website. Er wordt zelfs een rapport voor je samengesteld waarin de zoekwoorden met het zoekvolume van hoog naar laag worden gerangschikt. Super handig, want zo kom je er wellicht achter dat je bezoekers veelvuldig een zoekwoord gebruiken dat jij nog niet als zoekwoord hebt gebruikt in je content.

De juiste zoekwoorden bepalen voor jouw content

Nieuwe zoekwoorden bepalen

Weet je hoe je content presteert en waar je huidige websitebezoekers op zoeken? Dan ben je klaar voor the next step. Het uiteindelijke doel van zoekwoordenonderzoek is en blijft toch het optimaliseren van je positie in Google om zo het aantal websitebezoekers te laten stijgen. Hiervoor moet je inzicht verkrijgen in zoekwoorden en -/termen waar men nog meer op zoekt. Zo kun je namelijk precies de content creëren waar men naar op zoek is. Toch is dit de lastigste stap, want juist omdat het nieuwe zoekwoorden zijn betekent het dat je zelf nog niet aan deze zoekwoorden denkt. Tools zijn daarom onmisbaar. Je kunt al beginnen bij Google zelf. Typ een zoekwoord of combinatie in en er verschijnen suggesties die gebaseerd zijn op populariteit. Oftewel, dit zijn soortgelijke zoekwoorden waar men op zoekt.

Juiste zoekwoorden bepalen - Google

Een tool waar je daarnaast gebruik van kunt maken is keywoordtool.io. Het idee is exact hetzelfde als in bovenstaand voorbeeld, alleen krijg je via deze tool een uitgebreide lijst aan relevante zoekwoorden. Hierbij wordt ook het zoekvolume getoond. Tot slot is het gebruik van Google Trends een aanrader. Via deze tool kun je checken welke zoekwoorden op een bepaald moment populair zijn.

Zorg voor een overzicht

Ben je enthousiast? Dan is het bijna tijd om aan de slag te gaan. Met de nadruk op bijna, want je wilt natuurlijk wel goed bijhouden welke zoekwoorden relevant zijn. Maak daarom voordat je start met zoekwoordenonderzoek een spreadsheet aan. Hierin kun je de zoekwoorden en de bijbehorende zoekvolumes noteren. Handig is dat je op deze manier per zoekwoord ook sub zoekwoorden kunt noteren. Daarnaast is zo’n spreadsheet goede input voor je contentkalender. Zo ontstaan er waarschijnlijk weer nieuwe ideeën voor een interessant blog dat een van de zoekwoorden bevat.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!