Zo creëer je een nieuwsbrief die mensen écht lezen

13 november 2020

Het klinkt je bekend in de oren, je zit achter je bureau uit te vogelen hoe je klanten het beste kunt betrekken, hoe je meer sales kunt maken en on-top-of-mind kunt blijven van je doelgroep. De redding voor deze problemen is nabij: de nieuwsbrief! Plots ben jij degene die ervoor moet zorgen dat de conversie niet zal dalen. En de eerste moet er morgen al uit… Niet getreurd! Een spetterende nieuwsbrief maken wordt appeltje eitje met deze tips.

Inschrijven? Geef een goede reden

Laten we eerst een stapje terug doen. Want waar begint je nieuwsbrief mee? Met een actieve lijst van abonnees natuurlijk! De beste manier om dit te doen, is door klanten een goede reden te geven om zich aan te melden. Gewoon zeggen ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief’ is niet aantrekkelijk genoeg. Aantrekkelijke redenen voor klanten zijn: kortingen, exclusieve deals en informatie, gratis kaartjes voor een evenement of toegang tot gratis e-books of webinars. In wat voor branche je ook werkt, wees creatief!

Foto van Artem Beliaikin via Unsplash

Denk out-of-the-box

Zelfs al hebben je abonnees zich aangemeld voor de nieuwsbrief, dit is nog geen garantie dat ze je nieuwsbrief ook daadwerkelijk zullen openen. Laten we eerlijk zijn, abonnees worden al snel niet meer verrast door het onderwerp van de e-mail. Probeer nieuwsgierigheid op te wekken. Maak het spannend voor de lezer! Alle onderwerpregels moeten aan de korte kant zijn (op die manier werken ze beter). Maar heb je ooit geprobeerd om er een beetje humor in the brengen? Het kan een glimlach op het gezicht van je ontvangers toveren en mogelijk de klikfrequenties verhogen.

Foto van Erda Estremera via Unsplash

Schrijf een killer openingszin

Nu je lezers zover hebt gekregen om de e-mail te openen, is het tijd voor die geweldige openingszin. Waarom is dit belangrijk? De openingszin is namelijk het eerste wat de lezers te zien krijgen! Dus wat schrijf je in de openingszin? Vermijd de klassiekers zoals ‘Hallo, wij zijn….’. Gaap! Maar begin liever met ‘Ik heb gemerkt dat je …’ of ‘Ik zag dat we allebei …’ Hiermee wek je meteen de aandacht van de lezer door een gedeelde ervaring. Bovendien, draai er niet omheen. Kom gewoon ter zake.

Foto van Adam Solomon via Unsplash

Personaliseer alsof je leven er vanaf hangt

Maak contact met je lezer! Laat ze zich betrokken en geïnspireerd voelen door jouw nieuwsbrief. Dit is je kans om te laten zien wat voor waarde jouw product heeft en hoe het de levens van de lezers kan verrijken. De sleutel is om zoveel mogelijk informatie over je doelgroep te verzamelen. Wie zijn ze? Wat willen ze? Wat hebben ze nodig? Heb je deze informatie nog niet? Wees niet bang en vraag het ze gewoon! Zo kun je beginnen met: ‘Goedemorgen Brian, ben je klaar voor je vakantie naar het zonnige Griekenland? Bekijk hier de unieke hotspots speciaal geselecteerd voor jou!’. Wedden dat Brian deze e-mail niet over het hoofd ziet?

Foto van John Schnobrich via Unsplash

Vertel een verhaal

Jouw bedrijf heeft zijn eigen spannende verhaal. Als je je lezers eenmaal weet te boeien met een verhaal, lezen ze verder om erachter te komen wat er gebeurt. Maar welk verhaal moet je vertellen? Je vertelt je eigen verhaal waarin de lezer de hoofdrol speelt en jij het decor vormt. De lezer wordt meegenomen in zijn eigen customer journey! Je begint bij het begin van hun reis, namelijk het ontdekken van jouw product. Je laat ze kennis maken met alles wat dit product voor hen kan betekenen en hoe ze dit product kunnen aanschaffen. Daarna vraag je ze of ze meer willen aanschaffen en of ze jouw bedrijf zouden aanraden. Zorg ervoor dat het relevant is, niet saai. Is dat geen mooi sprookje?

Foto van Nong Vang via Unsplash

Rock de afsluiting

Naast het onderwerp van de e-mail is de afsluiting misschien wel het meest belangrijke onderdeel van de nieuwsbrief. Hier besluit de lezer of hij of zij op jouw aanbod zal ingaan. Je bent overtuigend en gaat onspannen over naar een call-to-action. Je wilt dat de lezer klikt naar een bestemmingspagina, zich aanmeldt voor een cursus of direct een product koopt. Wat je ook wilt dat de lezer gaat doen, vertel ze precies wat je wilt dat ze doen. Zorg bovendien dat de actie gemakkelijk is. Lezers willen geen omweg nemen. Wees sterk, onmisbaar en overduidelijk!

Foto van Reuben Juarez via Unsplash

Let op de mobiele versie

Heb je er ooit bij stilgestaan hoe jouw nieuwsbrief er eigenlijk uit ziet op iemands mobiele telefoon? Steeds meer mensen surfen op het web en controleren hun e-mails op mobiele apparaten, dus je moet ervoor zorgen dat je nieuwsbrief zowel visueel aantrekkelijk is als functioneel. Voordat je een e-mail stuurt, is het verstandig om deze van tevoren te testen via programma’s zoals Mailchimp en Campaign Monitor. Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.

Foto van Reuben Juarez via Unsplash

Je bent nu klaar om de beste nieuwsbrief ooit te maken! Welke tips neem jij mee naar huis?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!