5x voordelen van werken met een contentkalender

5 april 2019

Werk jij al met een contentkalender? Met 14 domeinen hebben wij iedere week heel wat blogs die geschreven, gecontroleerd en gepubliceerd moeten worden. Een contentkalender is voor ons daarom onmisbaar. Maar ook wanneer je één website hebt waarop je bijvoorbeeld één keer per week een blog post, is het aan te raden om gebruik te maken van een contentkalender. Wat de voordelen van werken met een contentkalender zijn? Wij vertellen het je!

1. Je content wordt interessanter en creatiever

De beste ideeën komen vaak in je op op momenten dat je juist niet aan het werk bent. Nu kun je zo’n idee natuurlijk voor jezelf opschrijven en die notitie op het moment dat je een blog gaat schrijven gebruiken als inspiratie. Maar wanneer je deze ideeën opschrijft in de contentkalender kan het hele team er wat mee. Door jouw ideeën komen je collega’s weer op ideeën en zo inspireer je elkaar! Maak een apart tabje aan waar iedereen zijn of haar ideeën kwijt kan en plan eens in de zoveel tijd een brainstormsessie in. Dan weet je zeker dat er ook echt wat met die ideeën gebeurt. Tijdens zo’n brainstormsessie kun je de contentkalender aan het eind met het hele team aanvullen. Zo staan er voor de aankomende periode meteen super interessante blogposts op de planning.

2. Nooit meer deadline stress

Een van de grootste voordelen van het werken met een contentkalender is dat het je heel veel stress scheelt. Je weet namelijk al weken (of maanden) van tevoren wanneer je een blog moet schrijven en wat het onderwerp van dat blog is. Zo kun je hier niet alleen ver van tevoren rekening mee houden in je planning, maar kun je je ook veel beter in je onderwerp verdiepen voordat je begint met schrijven. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat je over drie weken een blog moet schrijven over een bepaald onderwerp zul je merken dat je opeens verwante artikelen voorbij ziet komen die je kunt gebruiken als input voor dat blog. Zo heb je dat blog dus ook nog eens een stuk sneller geschreven. Je hoeft jezelf namelijk niet in te lezen op het moment dat je een blog gaat schrijven.

werken met een contentkalender

3. Een betere kwaliteit van je blogposts

Dit brengt ons ook bij het derde voordeel van het werken met een contentkalender. Wanneer je van tevoren weet waar je over gaat schrijven, heb je hier van tevoren betere research naar gedaan. Hierdoor wordt de kwaliteit van je blogs beter. Die worden dan echt een stuk interessanter om te lezen. Maar de kwaliteit van de blogs verbetert pas echt omdat een contentkalender jou en je collega’s de ruimte geeft om elkaar te controleren en te verbeteren. Wij hebben de regel dat er altijd een extra controle plaatsvindt op teksten. Er is altijd één collega die je tekst of blog controleert voordat deze online komt of deze wordt doorgezet naar een opdrachtgever. In de contentkalender geven wij aan of een blog geschreven is (ja/nee) en geven wij in een aparte kolom aan of deze ook ingepland is (ja/nee). Wanneer een blog wel geschreven is, maar nog niet is ingepland, weten andere collega’s dat deze nog gecontroleerd moet worden. Door dit aan te geven in de contentkalender vergeet je dit niet snel en hou je overzicht.

4. Het zorgt voor een goede taakverdeling

Wanneer je werkt met een contentkalender kun je de blogs makkelijk verdelen. Je zorgt er zo voor dat een bepaalde collega niet drie weken achter elkaar een blog schrijft. Dit is een groot voordeel. Zo weet je zeker dat de taken binnen het team gelijk verdeeld worden. Iedereen heeft bovendien zijn eigen schrijfstijl en voor lezers is het fijn als daar afwisseling in zit.

5. Je kunt rekening houden met keywords

Last but not least is het natuurlijk ook van belang dat je blog goed vindbaar is en gaat over onderwerpen die relevant zijn voor jouw lezers. Als je gebruik maakt van een contentkalender kun je daar belangrijke keywords in verwerken die van belang zijn voor jouw website. Zo kun je bijvoorbeeld 1x per maand onderzoek doen in Google Search Console om te kijken op welke keywords je wel en niet goed scoort op het moment. De keywords waarop je minder goed scoort kun je dan verwerken in je content, zodat je bezoekers via dit blog bij je website terecht komen.

Heb jij nog andere tips om een goede contentkalender te creëren? Of kun je wel wat hulp gebruiken met het creëren van jouw eigen contentkalender? Neem gerust contact met ons op via info@blogs4travel.nl

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!