6 stappen om jouw netwerk met reisbloggers op te bouwen

27 juli 2018

Dat influencers van groot belang zijn in de online (reis)wereld is niets nieuws. Wij geloven dan ook in de kracht van goede content en verbinden bloggers en bedrijven in de reiswereld met elkaar. Naast dat wij content schrijven voor onze eigen domeinen vormen wij dus ook de schakel tussen opdrachtgevers en reisbloggers. Inmiddels zijn er ruim 90 bloggers aangesloten bij Blogs4Travel. Hoe je een netwerk met reisbloggers opbouwt? Dat vertel ik je in dit blog!

Netwerk met reisbloggers opbouwen

1. Ken je opdrachtgevers

In ons geval benaderen opdrachtgevers ons met de vraag of reisbloggers die bij ons zijn aangesloten een artikel kunnen schrijven met een bepaald onderwerp. Wanneer je begint met het opbouwen van een netwerk van bloggers is het in eerste instantie dus van groot belang dat je weet wie je opdrachtgevers zijn en wat zij willen. Op die manier ga je kritisch kijken naar bloggers die relevante content kunnen schrijven voor deze opdrachtgevers. Heb je bijvoorbeeld een opdrachtgever die gespecialiseerd is in reizen buiten Europa? Ga dan op zoek naar bloggers die daadwerkelijk reizen hebben gemaakt buiten Europa.

2. Kijk om je heen

Nu je goed hebt gekeken naar de vragen en behoeften van je opdrachtgevers is het dus tijd om aan de slag te gaan met het zoeken naar relevante platformen. Maar waar begin je? Natuurlijk kom je met een beetje speuren op internet een heel eind. Gebruik zoektermen in Google met daarbij de term “blog” om geschikte reisbloggers te vinden. Toch is het ook aan te raden om eens goed om je heen te kijken. Ik verzeker je dat je vast meer influencers kent dan je denkt. Ook de wat kleinere bloggers kunnen van groot belang zijn. Heb je inmiddels een klein netwerk met reisbloggers opgebouwd? Bloggers kennen (heel veel) bloggers! Vraag hier dus gerust na, je zult zien dat het een enorm groot verschil zal maken.

3. Volgen, liken en delen!

Social media is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met influencers. Wees daarom actief op zowel Instagram als Facebook. Naast het feit dat dit inhoudt dat je regelmatig een post plaatst is het slim om de reisbloggers die zijn aangesloten te volgen en zo nu en dan hun content te delen of hierop te reageren. Want, zoals bij punt twee vermeld, bloggers kennen en volgen elkaar en zo wordt jou merknaam bekend onder influencers. Daarnaast is het van belang om altijd op zoek te blijven gaan naar nieuwe bloggers die je kunt volgen. Kortom, wees actief en speel het slim!

netwerk met reisbloggers opbouwen via social media

4. Communicatie is key

Weer een stap die vrij voor de hand liggend is zou je denken. Toch is communicatie iets wat in veel gevallen verbeterd kan worden. Wanneer reisbloggers besluiten om zich aan te sluiten bij jouw netwerk is het belangrijk om vanaf begin af aan duidelijk naar voren te brengen wat jij als bedrijf van hun verwacht, en andersom. Hier komt ook het stukje administratie bij kijken. Voor opdrachtgevers zijn cijfers van groot belang, zorg dat je dit op orde hebt. Weet welke data je nodig hebt van je influencers en communiceer dit op de juiste wijze naar je opdrachtgevers toe.

5. Houd je reisbloggers tevreden

Wanneer je inmiddels een groep reisbloggers hebt verzameld die zich hebben aangesloten bij jouw netwerk is het natuurlijk zaak om dit zo te houden. Ook hierbij komt goede communicatie van pas. Wees bij (eventuele) opdrachten duidelijk wat er aangeleverd moet worden en houd hierbij (waar mogelijk) ook rekening met de wensen van de influencers. Wanneer je een schakelt vormt tussen twee of meerdere partijen kan dit soms heel wat heen en weer mailen betekenen, doe het toch! Stel het netwerk daarbij op de hoofte van nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf en zet ze af en toe in het zonnetje. Zo lichten wij elke week een aangesloten blogger uit op ons Instagram kanaal.

6. Let’s meet!

Super die online wereld natuurlijk maar elkaar ‘offline’ zien en spreken schept pas echt een band. Op die manier hebben je influencer een gezicht bij jouw bedrijf en weet ook jij wie je voor je hebt. Zo gebruiken wij onze bloggers momenteel bijvoorbeeld om mee te denken bij onderzoeksvraagstukken binnen ons bedrijf. Door middel van interviews maken wij meteen kennis met elkaar. Iets dat wij nog niet hebben kunnen realiseren maar zeker heel goed is om je netwerk op te bouwen? Een evenement organiseren waarbij de bloggers ook in contact komen met elkaar.

Benieuwd naar ons netwerk aan reisbloggers? Neem dan een kijkje tussen ons externe aanbod aan bloggers!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!