Bedrijven benaderen voor samenwerkingen? Zo doe je dat!

24 april 2020

Foto van PublicDomainPictures via Pixabay

Samenwerkingen met partners zijn voor ieder bedrijf zinvol. Het vergroten van je bereik en het opdoen van kennis van andere ondernemers zijn twee belangrijke redenen waarom je samenwerkingen met andere bedrijven zou kunnen aangaan. Ook biedt het mogelijkheden om verder te groeien. En wil je als bedrijf blijven bestaan, dan moet je je blijven ontwikkelen en innoveren. Daarom leggen we je in dit artikel uit hoe je bedrijven het beste kunt benaderen voor het aangaan van een samenwerking.

Matchen

Een van de belangrijkste zaken bij het aangaan van partnerschappen is door kritisch te kijken naar welke bedrijven bij jouw bedrijf passen. Het is belangrijk dat je niet ieder mogelijk bedrijf benadert om twee redenen. Zo moet de samenwerking allereerst aansluiten bij jouw doelgroep. Hiervoor moet je je verdiepen in zowel je eigen doelgroep als in de doelgroep van je partner. Daarnaast wil je niet dat je bedrijf ongeloofwaardig overkomt door met allerlei verschillende partners samen te werken. Neem als voorbeeld een blog over make-up waarop een gesponsord artikel staat over het afsluiten van reisverzekeringen. Lezers worden dan kritisch en haken af. Zorg er dus voor dat je selectief bent en niet alles op alles zet om samen te werken met een merk of onderneming waar je klanten niets mee hebben of niet relevant vinden.

Maak het persoonlijk

Belangrijk is om bij het benaderen van een bedrijf geen standaard mails te sturen voor een eventuele samenwerking. Als je van plan bent om een bedrijf te benaderen, neem dan altijd een kijkje op de website. In sommige gevallen zie je bijvoorbeeld de naam van de oprichter staan. Indien je het bedrijf dan besluit te mailen, kun je de gevonden informatie gebruiken. Denk hierbij aan de aanhef. Je kunt in plaats van een algemene aanhef dan kiezen voor een persoonlijke benadering. De kans is groter dat je mail of bericht dan als relevant wordt gezien. Ook geeft het een signaal af dat er wel degelijk research gedaan is naar het merk.

Foto van FreePhotos via Pixabay

What’s in it for me

Nu je de juiste bedrijven gekozen hebt en je hebt verdiept in het merk en de personen achter het merk, is het tijd om met een voorstel te komen. Hierbij moet het voor een partner direct duidelijk zijn wat het hem kan opleveren. Dit kun je doen door te vertellen wat jij voor toegevoegde waarde kunt bieden met de samenwerking. Vergeet ook niet om je eigen eisen en voorwaarden te benoemen, maar wees niet te veeleisend.

Hou het kort

Als je je voorstel eenmaal op papier hebt, is het tijd om hem nog eens na te lopen. Staan er geen fouten in? Mooi! Daarnaast is het belangrijk dat je je voorstel niet te lang maakt. Een lange lap tekst trekt niemand aan, dus kijk of alles wat je wilt zeggen relevant is. Het kan lastig zijn om een niet te uitgebreid voorstel te doen, maar het heeft wel degelijk voordeel bij het benaderen van bedrijven voor mogelijke samenwerkingen in de toekomst.

Ook bedrijven benaderen voor samenwerkingen? Laat ons weten hoe jij dit aanpakt!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!