Contenttypen: hoe maak je de juiste keuze voor jouw platform?

16 november 2018

Natuurlijk ken je je doelgroep al een beetje en weet je in welke onderwerpen je lezers geïnteresseerd zijn. Maar weet je ook welke contenttypen en contentvormen daarbij passen? En welke contentmiddelen je voor welk doel inzet? Wij helpen je graag door de verschillende en meest gebruikte contentvormen in dit blog te bespreken.

Welke contentsoorten zijn er?

De contentsoort heeft te maken met wat je wilt overbrengen naar de lezer. Dus waar gaat je tekst in de kern over? Wat wil je mensen vertellen? En welke contentsoort past hierbij? Wij onderscheiden hiervoor drie contentsoorten:

1. Informatieve content

Logischerwijs geeft informatieve content informatie over een product of merk. Informatieve content zal in ons geval veelal gerelateerd zijn aan een reisproduct. Op glamping.nl informeren wij mensen bijvoorbeeld over de verschillende soorten glampingaccommodaties onder ons kopje accommodaties. Maar ook over de verschillende plekken waar mensen op glampingvakantie kunnen onder het kopje landen. Daarnaast is een product specification page het ultieme voorbeeld van informatieve content. Deze vorm van content zie je op bijna elke reiswebsite terug. Zo ook op ons domein Glamping.nl onder het kopje zoek & boek. Het doel van informatieve content is de bezoeker van extra kennis over een onderwerp te voorzien, zodat deze uiteindelijk een betere beslissing kan maken of een product of merk wel of niet bij hem of haar aansluit.

2. Instructieve content

Instructieve content geeft de bezoeker van de website relevante en leerzame informatie. Deze informatie kan de bezoeker bijvoorbeeld gebruiken bij het oplossen van een probleem of voorziet de bezoeker van extra, vernieuwende kennis over een thema. Zo zijn blogs waarin tips gegeven worden hiervan typische voorbeelden. Maar ook een keuzehulp is een voorbeeld van instructieve content. Met behulp van de keuzehulp van Team4Animation kun je bijvoorbeeld zien voor wat voor soort animatiewerk je geschikt bent.

3. Inspirerende content

Inspirerende content is content die inspeelt op het gevoel van de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een aansprekend filmpje om de bezoeker een indruk te geven van een product of merk of aan het beschrijven van nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt. Zo zien de bezoekers van Kids-Campings.com direct een aansprekend filmpje over kindvriendelijk kamperen om hun interesse te wekken voor een kindvriendelijke vakantiebestemming.

Natuurlijk kun je afwisselend gebruik maken van bovenstaande contenttypen afhankelijk van het doel dat je hebt met een tekst. In een volgend blog zullen we dan ook de verschillende contentvormen bespreken en de contenttypen die daarbij passen. Benieuwd hiernaar? Hou ons blog de komende maand in de gaten!

Benieuwd welke van deze soorten content jij kunt inzetten voor jouw platform? Neem vrijblijvend contact met ons om de mogelijkheden te bespreken.

 

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!