Dit is waarom je podcasts wilt inzetten als marketeer

6 december 2019

Je kunt er niet meer omheen; podcasts zijn booming! Of je hier nu zelf naar luistert of niet, je hoort mensen in je omgeving vaker en vaker praten over deze vorm van contentcreatie. MarketingTribune liet dan ook weten dat momenteel 2,2 miljoen Nederlanders naar podcasts luisteren. Hoog tijd dus om te overwegen of podcasts inzetten nuttig is voor jouw bedrijf door de trends, ontwikkelingen en mogelijkheden te bekijken.

Podcasts inzetten - studio
Foto: Austin Distel via Unsplash

Wat zijn de mogelijkheden?

Met een sterk groeiend aantal Nederlanders dat podcasts luistert, is het in één klap een interessant medium voor marketeers. Maar hoe kun je podcasts inzetten? Je kunt natuurlijk een eigen podcast maken over jouw product of dienst en deze verspreiden via kanalen als YouTube of misschien wel Spotify. Of kies ervoor om bestaande podcasts te sponsoren en via deze weg promotie te maken voor jouw merk. Zo bereik je een bestaand publiek. Kies uiteraard voor een doelgroep die aansluit op jouw doelgroep.

Podcasts inzetten: onderscheid je!

Podcasts mogen dan booming zijn, het is nog steeds een vorm van content die vrij nieuw is onder een groot publiek. Deze vorm van contentcreatie staat nog een beetje in de kinderschoenen en dus is het een goede kans om je te onderscheiden van de meerderheid. Bekijk eens of bepaalde bedrijven in jouw branche al een podcast hosten.

Podcasts inzetten
Foto: Juja Han via Unsplash

Het is een goede manier om je bereik te vergroten

Oké, het kost even wat tijd om een goed concept te bedenken en een podcast op te nemen, maar daarna kun je het gratis verspreiden via populaire netwerken zoals Spotify. Op deze applicatie vind je tegenwoordig hele hitlijsten aan podcasts, waar miljoenen mensen dagelijks doorheen scrollen. En dat maakt het hosten van podcasts toch een vrij goede manier om je bereik te vergroten.

Zet jij al podcasts in? Of luister je zelf naar bepaalde podcasts?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!