Dit zijn de social media trends van 2021

8 januari 2021

Een nieuw jaar met nieuwe kansen! Dat geldt voor dit jaar misschien wel meer dan ooit te voren. Na een jaar als 2020 zijn we wel toe aan een frisse start, ook op social media gebied! Wat zijn nu precies de trends die we kunnen verwachten dit jaar? Lees zeker even mee voor het antwoord op deze brandende vraag.

We gaan nog meer swipen

Mede door de coronacrisis is het social media gebruik flink gestegen. In plaats van een drankje doen in de kroeg scrollen we op dit moment eindeloos door onze tijdlijn. Het maakt het thuis zitten voor veel mensen een stuk minder saai. Daarnaast is het de mogelijkheid om in een lockdown met elkaar te communiceren, delen en ontdekken. Naar verwachting zal het gebruik ook dit jaar nog stijgen. Voor jouw bedrijf biedt dit ook zeker kansen. Nu mensen meer online zijn heb jij meer kans om je doelgroep te bereiken. Zelfs een groot deel van de oudere generatie maakt de overstap naar online. Waarom? Social distancing zorgt ervoor dat ze toch een soort van gedwongen worden. Op deze manier wordt persoonlijk contact toch onderhouden.

Foto van Priscilla Du Preez via Unsplash

Shop ‘till we drop!

Het komende jaar gaat het zogenaamde social shopping een vlucht maken. Waar je je verdiende geld normaal uitgaf aan dingen als biertjes in de kroeg, vakanties of andere uitstapjes, geven we het op dit moment aan andere dingen uit. Een van je favoriete influencers maakt bijvoorbeeld gebruik van een nieuw product. Je hebt nu meer tijd om thuis nieuwe producten te ontdekken en ze dus ook te kopen.

Foto van visuals via Unsplash

TikTok neemt een vlucht

Deze trend kon niet volledig als verrassing uit de hoek komen. TikTok is gigantisch populair en zal niet alleen groeien onder jongeren. Bedrijven gaan hier steeds meer op inspelen. Door te adverteren of door het opnemen van eigen filmpjes. Dit schept een menselijk beeld van een bedrijf en geeft een vrolijke sfeer. Door hierop in te spelen bereik je als bedrijf binnen de kortste keren een compleet nieuwe doelgroep.

Foto van Olivier Bergeron via Unsplash

Van fysieke events naar online

Deze trend hebben we ook al zien terugkomen in 2020. Door de maatregelen worden we met zijn allen erg creatief. Talloze live-evenementen en webinars worden uit de grond gestampt om toch bij elkaar te komen. Concerten, work-outs, vrijdagmiddagborrels of webinars. We worden innovatief van dit virus. Ook na corona zullen we meer gebruik gaan maken van de mogelijkheden van live-evenementen.

Foto van Hans Vivek via Unsplash

Zelfspot is key

We worden dagelijks overspoeld door memes en andere ironische en satirische beelden. Ook steeds meer bedrijven gaan hierop inspelen. Een flinke dosis zelfspot wordt gewaardeerd door social media gebruikers en dat blijkt. Jezelf als bedrijf op de hak nemen zorgt ervoor dat jouw advertentie blijft hangen bij de (potentiële) klanten. Je zult dan ook steun ervaren van mensen waarbij deze vorm van marketing in de smaak valt.

Foto van Mika Baumeister via Unsplash

Investeer meer tijd in je huidige klant

Het is natuurlijk altijd belangrijk dat je een goede relatie met je klant hebt. Juist dit jaar wordt het nog belangrijker tijd te investeren in de huidige klant. Mensen zijn bang om risico’s te nemen, dus zullen minder snel in zee gaan met een nieuw bedrijf. Speel hier dus goed op in door middel van social media marketing.

Foto van rupixen.com via Unsplash

Creëer vertrouwen bij je klant

Na een jaar vol ‘fake news’ zijn we wel toe aan echt nieuws. In 2020 werden we overspoeld met informatie, waarvan we een groot deel van de tijd niet eens wisten of het klopte. De trend voor het komende jaar is dan ook een vertrouwensband te scheppen met de consument.

Foto van Joshua Hoehne via Unsplash

Welke trend speel jij op in?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!