Gastcollege docenten Albeda College Rotterdam

23 maart 2018

Afgelopen maandag gaf ik (Renske) een gastcollege aan de docenten van het Albeda College in Rotterdam. De reden hiervoor? Het Albeda College is druk bezig met het ontwikkelen van het onderwijsprogramma voor volgend leerjaar. Ik mocht de team tweedaagse openen met een gastcollege over online content marketing en het belang van innovatie en praktijkprojecten in het onderwijs.

Maatschappij verandert sneller dan ooit

En ook de reissector moet mee veranderen. In de reissector liggen grote kansen. Waar mensen tien jaar geleden hun vakantie veelal boekten via een reisbureau, is dat nu bijvoorbeeld via een website of soms zelfs vanwege een leuk plaatje of filmpje gezien op social media. Als bedrijf in de toeristische sector moet je hierop inspelen. De meeste toeristische bedrijven hebben inmiddels wel de mogelijkheid om online te boeken, maar er liggen nog veel meer kansen voor de sector. Zo kun je je site met behulp van SEO en SEA optimaliseren voor Google. Ook kun je bij de bezoeker voor je website veel meer inspelen op ervaring.

Case Glamping.nl

Aan de hand van een case van onze website Glamping.nl heb ik de docenten meegenomen in de wereld van online content marketing en hoe je dit als bedrijf kunt inzetten. Voor studenten is het namelijk erg belangrijk deze ontwikkelingen mee te krijgen. Dit zal hun banenkans in de toeristische markt vergroten. Neem bijvoorbeeld een instructie van de verschillende Google Tools. Hoe kun je hier als toeristisch bedrijf gebruik van maken? Maar ook als docent kun je deze tools soms handig gebruiken in je les.

Wil je bijvoorbeeld de trends over een bepaald onderwerp duidelijk maken of je studenten een marktonderzoek laten doen? Dan kan je handig gebruik maken van Google Trends. Maar ook bij het vak topografie kun je de studenten bijvoorbeeld een online fiets- of wandelroute laten presenteren met foto en/of video ondersteuning. En bij een vak als rekenen kunnen de studenten de verschillende inkomsten berekenen die je met een website kunt behalen of juist je budget dat je aan Google Adwords kunt besteden.

Innovatie in het onderwijs

Aangezien de toeristische markt zo is veranderd, is het belangrijk hierop in te spelen in het onderwijsprogramma. Eén van de belangrijkste punten is wel dat online content anders werkt dan offline. Je moet rekening houden met zoekmachines tijdens het schrijven van je tekst. Maar ook rekening houden met de kortere aandachtsboog van de bezoeker. Voor de studenten is het daarnaast belangrijk zich bewust te zijn van hun eigen online presence op social media. Hoe zet je jezelf hier neer en hoe presenteer je je aan de buitenwereld? Ook dat zijn dingen waar je als student rekening mee moet houden, wil je je positie op de arbeidsmarkt versterken.

Ook zijn er een aantal nieuwe kenniselementen en skills waar een student over dient te beschikken. Denk aan kennis van bloggen en vloggen, kennis van online content marketing en kennis van online boekingssystemen. Maar ook kennis van social media en Google analysetools. Kortom: de toeristische sector is onderhevig aan continue verandering en het onderwijs kan studenten op deze verandering voorbereiden door het lesprogramma hier op aan te passen. Het Albeda College maakt met deze team tweedaagse een goede stap om het onderwijs beter aan te sluiten op de praktijk en studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt.

Kan jullie bedrijf of opleiding ook wel een innovatief en inspirerend verhaal over de online toeristische markt gebruiken? Stuur ons een mailtje via info@blogs4travel.nl en wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen!

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!