“Hoe moet ik een blog starten?”

13 december 2016

Een vraag die veel mensen zich af zullen vragen. Of je een individu bent die misschien wel een blog wilt starten, of een marketing manager in een organisatie op zoek naar een nieuw kanaal. Waarom zou ik een blog starten? En hoe dan?

Een blog; het helpt je op veel vlakken. Meer traffic naar je website om meer producten te verkopen of een uitlaatklep om je avonturen op te schrijven? Je positioneert jezelf als een autoriteit en expert in je vakgebied. In dat vakgebied zitten veel experts en andere bloggers, een groot netwerk waar je makkelijker toegang tot hebt. En waar je nieuwe doelgroepen zult ontmoeten!

Passie

De belangrijkste vraag is altijd; “waar moet ik over schrijven?” Een vraag die voor iedereen anders zal zijn, want schrijven op je best doe je over een onderwerp waar je passie voor hebt. In welke markt of interesse ook! Dus stel jezelf eens de volgende vragen;

  • Wat zijn onderwerpen waar ik tot 3:00 uur ’s nachts kan lezen?
  • En waarvoor zou je middenin de nacht voor opstaan?
  • Wat vind ik leuk om te doen?

Allemaal vragen om jouw passie te ontdekken!

Jezelf positioneren

Voordat je een blog begint en begint met schrijven, is het belangrijk om na te denken hoe je je blog wilt neerzetten. Hoe wil je dat andere bloggers of bedrijven jouw als merk zien? Daarbij is de uitstraling van je website natuurlijk van groot belang, maar dat is niet het belangrijkste. Een lezersbasis opbouwen voor een langere tijd doe je niet met een mooi logo, maar met goede teksten. Een tekst waarin je jezelf laat zien, waar je je passie voor het onderwerp onthult en waar jij je verhalen vertelt op jouw manier.

Marketing

Dan is het tijd om te beginnen aan het plan om je blog op te starten en uit te voeren. Door 4 stappen te volgen blijf je continue on track met je blog!

Kies je doelgroep

Voor wie ga je schrijven en wie wil je bereiken? Een belangrijke vraag om je je vooraf af te vragen. Je kunt immers niet voor iedereen schrijven, maar focus je op een doelgroep.

Stel doelen

Wat wil je bereiken in een bepaalde tijd? Relevant voor elk onderdeel van je blog, maar ook je social media kanalen. Doelen stellen voor jezelf zorgt voor een stok achter de deur. Als je in zes maanden meer dan 2000 volgers op Facebook wilt hebben, kun je het monitoren en directe maatregelen nemen.

Gebruik tools

Eén van de belangrijkste dingen om na te denken, nadat je een doelgroep hebt vastgesteld. Welke kanalen ga je inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Daarvoor moet je natuurlijk eerst weten waar jouw doelgroep is. Verspil niet al je energie aan Pinterest als je doelgroep vooral op Facebook zit.

Kijk ook naar andere tools zoals e-mailmarketing. Naast social media en SEO (zoekmachineoptimalisatie) is e-mailmarketing één van de meest effectieve marketingtools voor een blog.

Meet en pas aan

Plan per vast aantal weken een moment in om je resultaten te monitoren en aan te passen. Wat gaat er goed en waar zul je dingen moeten aanpassen om betere resultaten te krijgen? Op deze manier ontwikkel je de strategie die het best bij jou en je blog past.

Basis opbouwen

Een blog begint natuurlijk met een goede website. Zorg voor een goede domeinnaam en een template die past bij het merk, maar die ook makkelijk bijblijft bij je doelgroep.

En dan begint het inrichten van je website, waar je extra moet letten op het plaatsen van je social media en nieuwsbrief buttons. Je wilt immers dat bezoekers van je website zich inschrijven voor je nieuwsbrief en je volgen op social media.

Maak ook zeker een pagina waarin je jezelf voorstelt. Een blog is immers persoonlijk en zoals we eerder beschreven, is het belangrijk om je toon vast te stellen op de website. En hoe kun je dat beter doen dan jezelf uitgebreid voor te stellen?

Inspirerende content schrijven

Dan is het moment daar: je lezers inspireren met jouw content. Dat is niet altijd even makkelijk. We hebben een aantal tips voor je hoe je ideeën op kunt doen:

  • Lees blogs van top bloggers in jouw markt of vakgebied. Bij een meer zakelijk blog kun je bijvoorbeeld kijken naar de trends in de markt om over te schrijven.
  • “Like what they like”, oftwel; wat vindt jouw doelgroep leuk. Welke pagina’s liken hen en welke influencers volgen ze?
  • Interview een klant of een andere blogger.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!