Influencermarketing in 2019: trends en ontwikkelingen

8 maart 2019

Dat de kracht van influencermarketing groot is, is voor veel bedrijven inmiddels wel duidelijk. Niet voor niets werd ook in 2018 het budget van bedrijven voor deze vorm van marketing dan ook verhoogd. Maar wat kunnen we in 2019 verwachten? Wij kozen drie trends en ontwikkelingen uit die volgens ons beschrijven wat we kunnen verwachten dit jaar.

Micro- en nano influencers winnen terrein

Lange tijd ging het vooral om de volgers. Want hoe meer volgers, hoe groter het bereik en hoe hoger de conversie van het product dat een influencer onder de aandacht brengt. Maar dat laatste gaat lang niet altijd op. Want zogenaamde macro influencers kunnen dan een erg groot bereik hebben, er zitten ook veel volgers tussen die niet tot de doelgroep behoren van jouw product of dienst. Micro- en nano influencers richten zich vaak op één bepaalde niche. Hierdoor is het bereik kleiner,  maar is promotie via zo’n influencer eigenlijk veel effectiever. Bovendien hoef je ook nog eens minder budget uit te trekken wanneer je kiest voor een micro- of nano influencer.

Influencer marketing

Een influencer als ambassadeur

De tijd dat influencers eenmalig werden ingezet om een product of dienst te promoten is voorbij. Je ziet dat er juist steeds meer plaats wordt gemaakt voor langdurige samenwerkingen. Een influencer wordt hierbij bijna het gezicht van een merk en is dus een ambassadeur geworden.

De groeiende rol van influencers bij campagnes

Tot op heden worden influencers vaak benaderd om bijvoorbeeld een bepaald product onder de aandacht te brengen op Instagram. Hierbij komt natuurlijk sowieso een dosis creativiteit kijken. Van fotograferen tot het bedenken van een originele caption. We gaan zien dat de creativiteit van influencers nog meer op de proef zal worden gesteld. Bedrijven gaan influencers meer betrekken in het proces vanaf het begin. Zo zijn er nu al bedrijven die influencers uitnodigen voor bijeenkomsten om ze zo mee te laten denken met het opzetten van campagnes. En gek is dit natuurlijk niet want influencers kennen hun doelgroep beter dan wie dan ook.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!