Je e-mailmarketing optimaliseren? Zo doe je dat!

7 augustus 2020

E-mailmarketing is een krachtige tool waarmee je kunt zorgen dat jouw boodschap op de juiste plek komt. Maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe kun je er als bedrijf voor zorgen dat de e-mails die je stuurt gelezen worden en de doelgroep ook daadwerkelijk converteert? Om hierbij te ondersteunen geven we je een aantal handvaten in dit artikel. Je e-mailmarketing optimaliseren was nog nooit zo eenvoudig na het lezen van deze tips en tricks!

Foto van Stephen Phillips via Unsplash

Segmenteer je doelgroep

Het is van belang dat wat je zegt, aansluit bij de ontvanger. Grote kans dat jouw boodschap niet voor de hele doelgroep aantrekkelijk is. Om een voorbeeld te noemen kunnen we het vergelijken met flyers die op straat worden uitgedeeld. Interessant voor een deel van de ontvangers? Jazeker, maar lang niet voor iedereen. Hierdoor kun je veel tijd en geld verliezen. Om te vermijden dat hetzelfde voorkomt met jouw emails die je als bedrijf stuurt, is het aan te raden om goed te kijken naar je doelgroep en deze op te delen in verschillende groepen. Maak aan de hand daarvan aparte nieuwsbrieven die je verstuurt naar de ontvangers.

Personaliseren maar!

Heb je eenmaal in beeld wie de doelgroep is en is deze opgedeeld in verschillende segmenten? Dan is het tijd om uit te zoeken waar de ontvangers behoefte aan hebben. Door te berichten over zaken die de persoonlijke interesse van je doelgroep vangen, is de kans groter dat de e-mails gelezen worden en het conversiepercentage hoger ligt. Er zijn talloze programma’s om bij te houden hoeveel procent de nieuwsbrief leest en doorklikt, zoals het programma Mailchimp. Ook kun je personaliseren door bijvoorbeeld de naam van de ontvanger toe te voegen en jezelf als afzender te presenteren in plaats van een info-adres. Hierdoor voelt de ontvanger zich speciaal en zal hij zich verbonden voelen met het bedrijf.

Foto van Adam Solomon via Unsplash

Bedenk een pakkende onderwerpregel

Het onderwerp van de e-mail is iets wat de ontvanger als eerste ziet. Ziet dit er aantrekkelijk uit, dan is de kans groter dat een e-mail geopend wordt. Er zijn een aantal aspecten waarmee je rekening kunt houden. Denk hierbij aan het gebruik van een call-to-action of gebruik een onderwerp met hoge mate van urgentie en actualiteit.

Maak de e-mails geschikt voor mobiele apparaten

Een groot deel van de ontvangers leest hun e-mails op mobiele devices. Hierdoor is het zaak dat de nieuwsbrieven of mails goed te lezen zijn op deze apparaten. Zo kan de indeling anders zijn dan op een computer en is het mogelijk dat afbeeldingen in geval van een niet geoptimaliseerde mail op de verkeerde plek staan. Voordat je een e-mail stuurt, is het verstandig om deze van te voren te testen via programma’s zoals Mailchimp en Campaign Monitor.

Foto van Austin Distel via Unsplash

Met deze tips wordt jouw e-mailmarketing optimaliseren een eitje. Welke tip ga jij toepassen?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!