Een meertalige website: do or don’t?

30 maart 2018

Sinds vorig jaar heeft één van onze grootste domeinen Glamping.nl ook een Engelse en Franse website. Dit hebben we natuurlijk niet voor niets gedaan. In dit blog leggen we uit wat de meerwaarde is van een meertalige website en voor wie dit interessant is.

Voordeel op de internationale markt

Voordat je begint met het vertalen van je website zal je eerst moeten inventariseren of dit wel toereikend is. Op welke landen wil je je richten en hoeveel bezoekers denk je binnen te halen? Het opzetten van een meertalige website is namelijk een flinke investering, zowel qua tijd als geld. Hier komen we straks nog op terug. Wanneer je je op de internationale markt begeeft of deze op wil, kan een meertalige website een uitkomst zijn.

Ten eerste wil je natuurlijk door zoveel mogelijk mensen en bedrijven gevonden worden, bijvoorbeeld in de zoekresultaten van Google. Anders gezegd, je wil je bereik graag zoveel mogelijk vergroten. Omdat mensen over het algemeen altijd in hun moedertaal googelen, is het dus goed om meerdere taalopties te hebben. Een nieuwe taal spreekt nieuwe landen aan, wat je markt natuurlijk vergroot. En hoe meer mensen jouw website bezoeken, hoe meer mensen in aanraking komen met je product.

Positief effect op gedrag van bezoekers

Daarnaast hebben meertalige websites ook een positief effect op het gedrag van bezoekers van je website. Bezoekers blijven gemiddeld twee keer langer op een pagina die in hun eigen taal beschikbaar is. Bovendien koopt het overgrote deel van de consumenten alleen artikelen bij een website die in hun eigen taal beschikbaar is. In andere woorden, een meertalige website is dus goed voor je conversie én omzet! Verder is de kans groter dat je content onder een groter publiek verspreid wordt. Consumenten zijn bijvoorbeeld op sociale media sneller geneigd om een artikel of link in hun eigen taal te delen dan een buitenlandse website of link.

Onderscheiden van concurrentie

Tenslotte wil je je natuurlijk onderscheiden van de concurrentie. Een meertalige website vergroot de geloofwaardigheid van je bedrijf. Je zet je in voor verschillende nationaliteiten, waarmee je laat zien dat je internationaal aan de weg wilt timmeren én dus ambitieus bent! Ben je een lokale ondernemer en richt je je voornamelijk op één bepaald gebied, dan is een meertalige website overbodig en bovendien zonde van je tijd. Een meertalige website creëren kost met name door de vertalingen, ontzettend veel tijd. Professionele vertalers willen meestal per woord uitbetaald krijgen, waardoor de kosten al snel hoog oplopen. Je kunt natuurlijk een native speaker inhuren of aannemen, maar hier is natuurlijk ook een kostenplaatje aan verbonden.

Lokale ondernemers kunnen dus beter inzetten op andere online kanalen, bijvoorbeeld Instagram, LinkedIn en Facebook en zich daarnaast bezig houden met het optimaliseren van de huidige website. Wanneer je een internationaal product in handen hebt, zoals Glamping, is het dus goed om na te denken over een meertalige website. Kortom, het woord méértalig zegt het al: meer bereik, meer bezoekers, meer conversie en dus meer omzet!

Een meertalige website opstarten? Vraag ons vrijblijvend om advies via info@blogs4travel.nl of vul het contactformulier in. 

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!