Personalisatie als centrale thema op Emerce Travel

7 juni 2019

Op 6 juni 2019 vond het jaarlijks terugkerende evenement Emerce Travel plaats in Pakhuis de Zwijger. Een evenement gericht op marketing- en communicatiespecialisten in de reisbranche. Vanuit Blogs4Travel waren wij ’s ochtends uitgenodigd om een besloten sessie te hosten over The Future of Online Travel Agency’s. Daarna konden we van start met het reguliere programma. Benieuwd naar de hoogtepunten? Wij delen ze met je in dit blog.

personalisatie - Emerce Travel

Personalisatie centraal

Gedurende de dag stonden er veel interessante sessies op het programma, waarbij al snel duidelijk werd dat er vrij veel aandacht werd besteed aan het onderwerp personalisatie. Want hoe staat het er nu eigenlijk voor met personalisatie in de reisbranche? Sprekers als Karel Vos van Bookit (ook wel bekend van www.weekendjeweg.nl & www.bungalows.nl), Laura Pleumeekers van TUI en Frans Appels van Netprofiler besteedden aandacht aan dit onderwerp.

Personalisatie - Laura Pleumeekers

Wat opviel was dat veel bedrijven binnen de reisbranche nog niet zo ver zijn met personalisatie als ze zouden willen. Belangrijk voor een goede personalisatiestrategie is het opstarten van een Data Management Systeem waarmee je al je data op één plek opslaat. Dit systeem kun je bijvoorbeeld verbinden met je Google Analytics resultaten en de data uit je CRM-systeem. Zo kun je eenvoudig profielen opstellen van gebruikers en daar de content op je website op aanpassen.

Daarna belangrijk? Testen, testen en nog eens testen. A/B testen is nog steeds een van de eenvoudigste manieren om te zien welke aanpassing het beste werkt. Het kan soms al zo simpel zijn als het aanpassen van je cookiemelding om de conversie te verhogen. En dat het aansluiten van een goed Data Management Systeem conversieverhogend werkt, dat bleek wel uit de verschillende presentaties. Heb je zelf nog niet zoveel budget en wil je toch aan de slag met A/B testen? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van Google Optimize om mee te beginnen.

De Chinese toerist betrekken via WeChat

Een andere sessie die de moeite waard is om hier te bespreken is de keynote sessie van Jeff Hu (WeChat Pay) en Valerie Soh (Schiphol Group). In deze sessie stond de customer journey van de Chinese toerist centraal. En die customer journey loopt eigenlijk parallel aan de ontwikkelingen van de app WeChat. Zoals jullie wellicht wel weten is WeChat dé app in China. Eigenlijk heb je met WeChat al je apps in één. Denk aan een messaging app als Whatsapp, een betaalapp als Paypal en een nieuwsapp als Nu.nl.

Schiphol is de eerste luchthaven in Europa die begonnen is met het WeChat-friendly maken van de luchthaven om de Chinese toerist goed te kunnen bedienen. Dit doen zij bijvoorbeeld door customer points te creëren op Schiphol waar je de spullen die je gezien hebt in WeChat kunt kopen, en door informatie te delen op de luchthaven die je kunt openen in WeChat. Volgens Schiphol zijn dit pas de eerste stappen in hun integratie van WeChat en zullen er nog vele stappen volgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een make-up mirror waar je je favoriete make-up kunt uittesten op jezelf of de fitting mirror waar je kunt kijken hoe je nieuwe kleding staat zonder deze te hoeven passen. Kortom: we gaan hier zeker meer van zien in de nabije toekomst.

Wechat en Schiphol - personalisatie

Start Messaging voor een hogere klanttevredenheid

Een van de andere thema’s is dat messaging en het onderhouden van direct contact met je klant steeds belangrijker wordt. Tijdens een sessie van Edward Dendievel van Facebook en Jos Blok van NS International wordt duidelijk dat het versturen van berichten naar je klanten via systemen als Facebook Messenger en Whatsapp steeds belangrijker wordt.

Bij NS International zijn ze inmiddels al druk aan het testen met het versturen van je ticket via Facebook Messenger of het verzenden van informatie bij aankomst via Whatsapp. Op dit moment gebruikt NS International messaging vooral nog reactief, maar in de toekomst is het de bedoeling om messaging ook actief te gaan gebruiken. Waarom? Omdat de klant continu met zijn of haar smartphone bezig is en het belangrijk is je aan te passen aan de voorkeur van de klant.

Minder lege vliegtuigstoelen voor Transavia

Door de slimme integratie van techniek met behulp van Pieter-Paul van der Meer van Storm Digital en Mathijs Ophuijsen van Transavia, weet Transavia efficiënter om te gaan met haar marketingbudget. Het resultaat? Minder lege vliegtuigstoelen en een hogere omzet.

Maar hoe hebben zij dit gerealiseerd? Ze hebben een systeem ontwikkeld waarbij aan elke vlucht een score wordt toegekend. Hierbij wordt gekeken of een vlucht beter of minder dan verwacht presteert. Vluchten kunnen hierbij een score krijgen van +5 tot -5, waarbij +5 staat voor veel beter dan verwacht en -5 voor veel minder dan verwacht. Op basis hiervan kan Transavia haar marketingbudget efficiënter inzetten op de vluchten die minder goed scoren dan verwacht. En dat is natuurlijk slim investeren!

Transavia - Personalisatie Emerce Travel

Benieuwd hoe jij als organisatie personalisatie in kunt zetten en hoe een goede contentstrategie daarbij kan helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@blogs4travel.nl.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!