Storytelling via Instagram: hoe en waarom?

28 december 2018

Instagram wordt een steeds populairder sociaal platform: daar kunnen we niet omheen. Zeker binnen de reiswereld is Instagram een uitstekend platform voor het inspireren en aansporen van je volgers. En alleen een mooie foto plaatsen is allang niet meer genoeg om je volgers te bereiken. Om on top of mind te zijn zul je ook de andere functies van Instagram moeten gebruiken. En de functies van Instagram breiden zich alleen maar uit. Hoog tijd dus om eens te kijken wat Instagram voor jouw doelgroep kan betekenen. Vandaag gaan we dieper in op het gebruik van Instagram Stories.

Wat is Instagram Stories en waarvoor kan ik het inzetten?

Instagram Stories is een functie van het sociaal medium Instagram waarop je een post kunt plaatsen die 24 uur lang zichtbaar blijft voor je volgers. Kies bijvoorbeeld voor het plaatsen van een kort filmpje (of meerdere korte filmpjes) om een relevant onderwerp onder de aandacht te brengen. Heb je bijvoorbeeld een leuke actie op een bepaald vakantieverblijf? Licht deze uit via Stories om je volgers hiervan op de hoogte te brengen.

Ook slim is het om je volgers via Stories toegang te geven tot iets unieks. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het geven van hints van een nieuw te lanceren glampingaccommodatie of het geven van een kijkje achter de schermen. Zo kun je snel groei realiseren op je Instagramkanaal, omdat ook mensen die je nu nog niet volgen op Instagram geïnteresseerd zijn in deze feitjes. Radiostation Q-music maakte hier bijvoorbeeld goed gebruik van door het geven van hints over het geluid. Deze waren slechts 24 uur zichtbaar en alleen via Instagram Stories te bekijken. Reken maar dat radioluisteraars hun Instagram openden om Q-music te gaan volgen en op de hoogte te blijven van de hints over het geluid.

Maar ook in de reiswereld zien we dat steeds meer merken gebruik maken van Instagram Stories. De verwachting is dat in 2019 steeds meer merken zelf zichtbaar zullen worden op Instagram en gebruik zullen gaan maken van Instagram Stories, waar ze nu nog veelal afhankelijk zijn van samenwerkingen met influencers. Vergeet dan ook niet een bedrijfsaccount aan te maken, zodat je toegang hebt tot statistieken en inzicht kunt krijgen in je volgers.

Waarom Instagram Stories?

Via Instagram Stories ben je direct zichtbaar in de feed van je volgers. Het verhaal dat je plaatst op Instagram is 24 uur lang zichtbaar bovenaan de feed. Dikke kans dus dat je volgers je verhaal zien. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een op de vijf verhalen een directe reactie krijgt. Des te meer reden dus om zichtbaar te zijn in Instagram stories. Uiteraard moet de inhoud van je bericht dan wel extra goed zijn, want je hebt met stories ook meer kans dat volgers stoppen je te volgen als je voor hen irrelevante content plaatst.

Nog een reden om Instagram Stories te gebruiken: je blijft on top of mind van je gebruikers. Heb jij bijvoorbeeld je merklogo als afbeelding bij Instagram? Dan is dit logo ook hetgeen Instagram gebruikers zien bovenaan hun feed. Zo blijf je met je merk zichtbaar onder je volgers.

Tips voor het gebruik van Instagram Stories

Binnen Instagram Stories komen er steeds meer functies beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een poll waarbij je je gebruikers interactief laat meedenken over een onderwerp of product. Maar ook aan het toevoegen van locaties en het toevoegen van betrokkenheid aan je post door andere mensen te benoemen in je post. Heb je een leuke winactie? Maak de winnaar bekend via stories en je hebt meteen de aandacht. Doe je dit via een live-video dan krijgen je volgers zelfs een melding op hun telefoon dat je bezig bent met een live-video. Wil je een nieuwe vakantiebestemming onder de aandacht brengen? Plaats bijvoorbeeld verschillende korte sfeerimpressies van het verblijf. De mogelijkheden zijn eindeloos en zullen zich in de toekomst alleen nog maar uitbreiden. Hoog tijd dus om met Instagram aan de slag te gaan!

Benieuwd hoe jij een succesvol Instagramkanaal opstart? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@blogs4travel.nl.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!