Welke kleur past bij jouw bedrijf?

9 oktober 2020

Het blijft altijd een knelpunt; welke kleur gebruik je voor jouw bedrijf? Kleuren zijn kleine details, maar hebben zeker een belangrijke waarde! Met een kleur laat je namelijk zien wat jij als bedrijf wilt uitstralen. Ontdek welke kleuren jij kunt gebruiken voor jouw bedrijf!

Wat betekent de kleur voor jouw bedrijf?

Je wilt een eigen bedrijf starten. Super natuurlijk! Je gaat een eigen website bouwen, denkt na over een ontwerp. Maar dan komen de kleuren. Het is algemeen bekend dat non-verbale communicatie een enorm groot aandeel heeft in hoe je overkomt. Nu zal het waarschijnlijk je eerste ingeving zijn om voor kleuren te gaan die jij mooi vindt. Dit is alleen niet altijd de beste keuze voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf voor animatie. Je kiest hier dan natuurlijk niet voor grijstinten maar voor sprekende, fellere kleuren. Je wilt dat de kleuren op een positieve manier de bezoeken aan jouw website beïnvloeden!

Foto van Jess Bailey via Unsplash

Wat wil jij uitstralen?

Iedereen heeft wel een persoonlijke favoriet, maar welke kleur straalt nu eigenlijk wat uit? Iedere kleur heeft een eigen lading, dus het is belangrijk dit mee te nemen in het ontwerpen van jouw huisstijl.

Neem bijvoorbeeld blauw. Dit is een populaire kleur vanwege het uitstralen van vertrouwen en competentie. Is jouw bedrijf gericht op gezondheid en wil jij harmonie uitstralen? Dan kies je voor groen als basiskleur in je huisstijl. Als eerste ingeving denken veel mensen dat grijs een te saaie kleur is. Je kunt de eigenschappen van de kleur grijs echter ook in je voordeel gebruiken omdat deze kleur juist bij design en luxe past. Wil jij aan je potentiële klanten creativiteit uitstralen? Kies dan voor paars! Samen met wit is dit een veelvoorkomende en succesvolle combinatie. Felle kleuren zoals oranje en geel worden gezien als energiek en levendig. Bij oranje leg je bijvoorbeeld onbewust de link met de kleur van Nederland. Zo zie je maar, de ene kleur is de andere nog niet!

Foto van Halacious via Unsplash

Passen, meten en combineren maar!

Het is belangrijk een duidelijk design te hebben voor je website. Als je alle kleuren van de regenboog gaat gebruiken, dan zorgt dat voor een onoverzichtelijke site. Kies dan ook voor één duidelijke hoofdkleur waar je het accent op wilt leggen. De logische keuze is om deze kleur af te leiden uit je logo. Deze kleur voer je dan door in de huisstijl en daar kies je maximaal 3 andere kleuren bij. Dit is niet zonder reden, want kies je voor bijvoorbeeld 6 kleuren, kan dit zorgen voor onduidelijkheid en verwarring bij de bezoeker.

Foto van John Schnobrich via Unsplash

Kortom, de volgende keer als je een website aanklikt snap je waarom kleuren zo’n grote rol spelen. Voor welke kleur kies jij?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!