Zo kun je personalisatie toepassen binnen e-mailmarketing

27 augustus 2021

E-mailmarketing is een handig marketingmiddel om in contact te komen en te blijven met (potentiële) klanten. Mits dit goed wordt ingezet. Zo moeten de e-mails die je als bedrijf stuurt aansluiten bij de wensen en behoeften. Maar hoe zorg je dat dat het geval is? Het antwoord is simpel: via personalisatie! Door personalisatie toe te passen in e-mails krijgen klanten alleen nog boodschappen toegezonden waarin zij geïnteresseerd zijn. Dit leidt tot beter gelezen e-mails, hogere click through rates en meer aankopen vanuit e-mail. Ook personalisatie toepassen binnen e-mailmarketing? Wij vertellen je hoe je dit doet.

personalisatie toepassen binnen in e-mailmarkting
Foto van antonynjoro via Pixabay

Spreek de ontvanger aan met zijn naam

Een van de eerste stappen die je kunt zetten om personalisatie toe te passen binnen e-mailmarketing, is door de ontvanger persoonlijk aan te spreken. Dit kan zowel in de onderwerpregel als in de snippet. Hoewel personalisatie in e-mailmarketing verder gaat dan enkel de klant bij zijn of haar voornaam aanspreken, is de snippet of de onderwerpregel wel een belangrijke plek om personalisatie toe te passen. Dit is namelijk het eerste wat de ontvanger te zien krijgt! Op deze manier wordt de aandacht van de klant direct getrokken en heeft de ontvanger het gevoel dat de mail speciaal voor hem of haar is gemaakt. Hierdoor neemt de bereidheid om de mail verder te lezen toe, aangezien de mate van relevantie al hoog lijkt op het eerste gezicht.

Pas de inhoud van de e-mail aan op de ontvanger

Nu de aandacht getrokken en de klant geïnteresseerd is in het overige gedeelte van de e-mail, moeten de verwachtingen worden waargemaakt. Hoe je dat doet? Door content aan te bieden die perfect aansluit bij de klant! Hiervoor is het van belang dat je over een datasysteem beschikt met klantgegevens, die vervolgens gebruikt kunnen worden in de e-mail. Denk hierbij aan demografische gegevens. Als voorbeeld kunnen we de e-mails van een bekende parfumerie nemen, die op basis van geslacht e-mails uitstuurt met daarin mannen- of vrouwenparfums. Zo kun je zelf aanvinken welke klanten versie een of twee van de mail moeten krijgen.

personalisatie toepassen binnen in e-mailmarkting
Foto van TheDigitalWay via Pixabay

Til je personalisatie game naar een hoger niveau

Wil je dat het inladen van persoonlijke content automatisch gebeurt? Maak dan gebruik van dynamische content, waardoor e-mails on the spot worden opgebouwd en perfect aansluiten bij de ontvanger. Dit is mogelijk door gegevens of voorkeuren van de klant te verzamelen die wederom terug kunnen komen in de e-mails. Bied je vakanties aan? Dan zou je aan klanten kunnen vragen of ze geïnteresseerd zijn in zomer- of wintervakanties. Ook kan websitegedrag of aankoopdata een bron van input zijn binnen de e-mail. Hieruit blijkt dat er tal van mogelijkheden zijn om de e-mails dus geheel af te stemmen op de ontvanger.

Zet campagnes in als vorm van marketing automation

Voor het personaliseren van e-mailmarketing mag marketing automation niet ontbreken. Een van de leukste manieren is als je het mij vraagt de inzet van campagnes, als vorm van marketing automation. Wat dacht je bijvoorbeeld van een verjaardagscampagne die automatisch wordt verzonden op de verjaardag van de ontvanger? Of een korting op een volgende aankoop bij een bestelling? Manieren om bij klanten een lach op het gezicht te toveren én je e-mailmarketing te boosten. Bovendien zou je er ook nog voor kunnen kiezen om te segmenteren in je klantenbestand, zodat de campagne ook daadwerkelijk verzonden wordt naar de inschrijvers die hierop zitten te wachten. Denk hierbij aan een inruilcampagne voor een automerk of een kortingscode voor ontvangers die al 5 jaar geabonneerd zijn op je e-mailmarketing.

personalisatie toepassen binnen in e-mailmarkting
Foto van Stephen Phillips via Unsplash

Met deze tips wordt personalisatie toepassen binnen e-mailmarketing een eitje. Ga jij je e-mailmarketing ook optimaliseren?

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!