Zo laat je je community voor je werken

21 augustus 2020

Misschien heb je afgelopen seizoen heel veel geld uitgegeven aan marketing via advertenties en het is ook zeker aan te raden daarin te blijven investeren. Maar vergeet ook niet de organische mogelijkheden voor je merk. Met een sterke community heb jij een streepje voor op concurrenten, want deze community zal je merk gratis vertegenwoordigen. En reken maar dat je veel hebt aan deze vorm van marketing! Benieuwd hoe je je community voor je kan laten werken? Lees dan zeker even mee.

zo laat je je community voor je werken blogs4travel
Foto van The Creative Exchange via Unsplash

Ervaringen zijn key

Je kunt nog zo’n leuk verkooppraatje houden, maar uiteindelijk zijn het de echte ervaringen die tellen. Daarom laten wij bij TeamAnimation al jaren onze medewerkers de social media kanalen overnemen tijdens het hoogseizoen. Tijdens de zomer delen zij hun ervaringen op de camping en vertellen zij hoe hun zomer eruit ziet. Een stuk leuker dan wanneer wij het verhaal vertellen. Bovendien ervaart iedereen iets anders, waardoor je content een stuk rijker wordt. Waar de een op een luxe vakantiepark in Nederland aan het werk is, werkt de ander met een groot Frans team in Zuid-Frankrijk. Een compleet andere ervaring, maar beiden de moeite waard om te delen.

Naast tijdens het seizoen kun je de ervaringen van vakantiegangers (en in dit voorbeeld medewerkers) nog veel langer voor je laten werken. Wat dacht je bijvoorbeeld van blogposts op je website, filmpjes op je Youtubekanaal of informatievoorziening? Allemaal mogelijkheden om de ervaringen centraal te zetten in je contentmarketingstrategie.

Vlog van TeamAnimation

Mooie foto’s en video’s

Zelf kun je maar in beperkte mate content schieten. Immers, je kunt niet altijd op alle locaties zijn. Daarom loont het om je community te vragen foto’s en filmpjes in te zenden. Op de Facebookpagina van Gardameer.nl krijgen wij bijvoorbeeld bijna dagelijks mooie foto’s en verhalen van vakantiegangers ingestuurd. Deze kunnen wij weer gebruiken om te posten op ons kanaal, maar ook om bijvoorbeeld te verwerken in ervaringsverhalen en blogs op onze website. Een win-win situatie, want je community is blij dat jij de foto deelt en jij bent blij omdat je originele content hebt.

Betrek je community bij wat je doet

Enkel een mooie foto of video posten is leuk, maar nog leuker is het om je community te betrekken bij de content die je post. Stel ze bijvoorbeeld vragen via de stories of maak een leuke quiz met vragen die alleen zij kunnen beantwoorden. Een goede manier om je community actief te houden. Laat ze zelf ook met idee├źn komen voor wat zij graag zouden willen terugzien op je website of social media. Zo weet je meteen dat de content die je post aansluit bij de wensen van de community.

Ben je benieuwd hoe je jouw community kunt opbouwen en vervolgens kunt inzetten? Je kunt ons altijd vrijblijvend een mailtje sturen via info@blogs4travel.nl.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!