Zo vergroot je je betrokkenheid op social media

16 augustus 2019

Laten we eerlijk zijn: door het aansturen van Facebook en Instagram op advertenties wordt het steeds moeilijker onze doelgroep op een organische manier te bereiken. Betrokkenheid vergroten is daarmee een van de belangrijkste zaken waarop je nog op een natuurlijke manier je bereik kunt laten groeien. Immers, wanneer je post veel reacties uitlokt, lijkt deze post in de ogen van Facebook en Instagram succesvoller, waardoor ze hem weer eerder zullen tonen aan een grotere groep mensen. En zo kun je als bedrijf weer doorgroeien in aantal volgers en bereik. Maar moeilijk is het wel. Sinds 1 augustus beheer ik (Renske) de social media van Team4Animation en we zien (gelukkig) een groei in de betrokkenheid op posts. Benieuwd hoe dit komt en welke tips ik voor je heb om de betrokkenheid van jouw social media kanaal te laten groeien? Je leest het in dit blog.

1. Verdiep je in je doelgroep

Misschien een beetje voor de hand liggend, maar toch is dit iets dat vaak wordt vergeten. Immers heb je zelf boodschappen die je graag met je volgers zou willen delen. Natuurlijk heb je deze en wil je deze naar buiten brengen, maar belangrijker is het om je af te vragen wat jouw doelgroep op social media zou willen zien. Het helpt namelijk niet om enkel boodschappen te gaan zenden en zeker niet bij de doelgroep waarop Team4Animation zich richt, namelijk 17 tot 25 jarigen die voor ons aan de slag zijn op de camping of waarvan we hopen dat ze voor ons aan de slag willen gaan op de camping.

Hoe moet het dan wel? Kijk als eerste waar jouw volgers in geĆÆnteresseerd zijn. Welke influencers volgen zij op social media en met welke reden? Welke posts vinden zij interessant en welke niet? Maar ook: welke redenen hebben zij om animatiewerk te gaan doen en welke situaties komen ze zoal tegen in de zomer? Aansluitend kun je nog een algemener doelgroeponderzoek doen om erachter te komen waar de interesses van 17 tot 25 jarigen ligt en hoe je hen kunt bereiken. Zitten ze bijvoorbeeld alleen nog op Instagram en niet meer op Facebook? Focus je dan ook zeker op Instagram en niet op Facebook.

2. Sluit je posts af met een call to action

Wanneer je niet om interactie vraagt, zul je ook geen interactie krijgen. Het is belangrijk om dus zelf ook de interactie uit te lokken met je doelgroep. Zijn ze net aan het knutselen in de miniclub? Post een bijpassende foto en vraag naar hun mooiste creaties. Waar worden je volgers blij van en waarmee zijn ze juist minder blij? Durf het uit te spreken en vraag naar hun ervaringen. Reacties gegarandeerd. Geef ook altijd de mogelijkheid om je volgers je een dm te laten sturen (en reageer hier dan ook op!), zo maak je de drempel om te reageren lager. En als je zelf betrokken bent bij je volgers, reken maar dat je deze betrokkenheid dan terug kunt verwachten.

3. Maak gebruik van je fans

Natuurlijk is niet iedereen even betrokken bij je merk en dat is ook meer dan logisch. Gelukkig zijn er altijd een aantal volgers die je kunt beschouwen als fans, maak hier dus zeker gebruik van. Zo doen wij bij Team4Animation wekelijks een social take over waarbij we een paar animateurs vanaf de camping hun ervaringen laten delen, erg leuk om te volgen en opnieuw niet gericht op sturen, maar op delen. Ook leuk is om je fans in het zonnetje te zetten. Wij doen dit continu op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan awards of beloningen, maar ook aan het uitlichten van alle soorten campings en medewerkers die je hebt, zodat je volgers je hiermee gemakkelijk kunnen identificeren. Bijkomend voordeel van je fans gebruiken? Zij zullen je bericht ook weer delen met hun volgers, waardoor je bereik automatisch groeit onder de juiste doelgroep.

4. Speel in op de trends

Ook niet onbelangrijk: hou in de gaten wat trending is op social media, wat er in het dagelijks leven speelt, maar ook welke vormen van berichten populair zijn. Is het bijvoorbeeld noodweer in Zuid-Frankrijk en zijn je medewerkers daar aan het werk? Doe daar dan zeker wat mee door ze in de stories te vragen naar hun ervaringen. Maar deel ook zeker posts van anderen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Zo deelde ik laatst bijvoorbeeld nog onderstaande post van thebestsocialmedianl, waarbij ik onze volgers vroeg of zij wel de juiste vertaling wisten van zonnebrandcrĆØme. Zo zorgde ik ervoor dat ik liet zien dat ik op de hoogte was van deze post en dit ook grappig vond, maar ook dat ik het vertrouwen had in onze medewerkers dat zij wel het juiste antwoord wisten op mijn vraag.

5. Gebruik de juiste hashtags

Ik zie nog vaak accounts die bij elke post random hashtags plaatsen. Leuk, maar wist je dat je met het juiste gebruik van hashtags veel zichtbaarder kunt worden voor je doelgroep? Zoek uit welke hashtags populair zijn voor de onderwerpen waar jij het over wilt hebben op social media en zorg dat je deze hashtags in elke post die je plaatst gebruikt. Tip: gebruik passende hashtags met een groot zoekvolume standaard in elke post en voeg aanvullend nog een paar hashtags toe die specifiek voor die post relevant zijn. Zo weet je zeker dat je op de juiste manier gevonden wordt wanneer iemand op een bepaalde hashtag zoekt.

6. Plan je berichten in

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: voor een goede structuur en een betere uitwerking van je strategie is inplannen noodzakelijk. Natuurlijk heb je je strategie in je achterhoofd en kun je op trends inspelen wanneer je ze ziet, maar lang niet altijd komen de goede ideeƫn op het moment dat je iets wilt posten op social media. Zorg er dus voor dat je alle goede ideeƫn verzameld in een contentkalender en alvast een stukje vooruit plant. Een groot voordeel hiervan is bovendien dat je hier met meerdere mensen naar kunt kijken en dus ook kritisch kunt zijn op wat er wel en niet gepost wordt. En onthou ook: je kunt je planning altijd nog wijzigen. Komt er iets tussendoor dat op dat moment meer van belang is? Pas je planning hier gewoon op aan en verplaats je oorspronkelijke post naar een ander moment.

7. Laat je medewerkers meedenken

Wie weten het beste wat er speelt? Juist ja, je medewerkers. Zonde dus om hun input niet te gebruiken. Betrek ze in wat er op social media verschijnt door ze te vragen leuke foto’s door te sturen en daag ze uit om hun ervaringen te delen. Ze zullen gegarandeerd met leuke en vernieuwende ideeĆ«n komen die jij weer kunt gebruiken in je strategie.

8. Zorg voor eenheid in je feed

En last but not least: zorg voor eenheid in je feed. Eenheid in je feed saai? Nee hoor, het geeft juist een professionele uitstraling en zorgt voor rust en kalmte. En bovendien is bewezen dat eenheid in je feed zorgt voor meer volgers. Natuurlijk kunnen posts op zichzelf heel mooi zijn, maar vraag jezelf altijd af: past deze post ook binnen het geheel? Als iemand je profiel bezoekt ziet hij namelijk in eerste instantie het geheel aan posts en geen enkele post. Als hij/zij dit geheel niet aantrekkelijk vindt, zal hij/zij je zeker niet gaan volgen. Zorg dus voor een aantrekkelijke en overzichtelijke feed die niet te druk is en een goede afspiegeling geeft van je merk.

Zou je zelf je social media ook wel wat professioneler willen aanpakken en wil je graag gericht resultaat behalen op social media? Neem dan zeker contact met ons op via info@blogs4travel.nl of bel ons op +31 (0)85 02 98 887.

Meld je vandaag nog aan bij Blogs4Travel!